Abstract:
در این مقاله بر اساس نظریه بازی تکاملی، یک مدل ریاضی جدید از استراتژی بانکها برای دادن وامهای اعتباری به مشتریان ارائه میکنیم. این مدل یک رویکرد کارآمد و واقعگرایانه را ارائه میدهد. هدف مقاله بررسی بازی تکاملی بین بانک و مشتریان برای اعطا تسهیلات و اعتبار است. مشتریانی که برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه میکنند را دو نوع در نظر میگیریم. نوع اول شامل اشخاص یا شرکتهای کوچک و متوسط (SME) هستند که درخواست دریافت وامهای خرد از بانک را دارند. نوع دوم شامل شرکتهای بزرگ هستند که درخواست وامهای کلان را از بانک دارند. رابطه بین بانک و مشتریان یک رابطه دو طرفه است. در تعامل بین بانک و مشتریان ممکن است آنها به یکدیگر اعتماد داشته باشند یا بخواهند رفتار فرصتطلبانه داشته باشند. این مدل به بانک کمک میکند تا بتواند به صورت هدفمند در مورد تخصیص تسهیلات به مشتریان تصمیم بگیرد و استراتژی بهینه را پیدا کند. این مقاله پارامترهای مؤثر بر این تصمیمات استراتژیک را بررسی میکند. نتایج نشان میدهد که با افزایش یا کاهش برخی از پارامترهای مطرح شده در مدل، بانکها میتوانند در اعطا تسهیلات به مشتریان به صورت موفق تر عمل کنند و در نهایت سودآوری آنها نیز افزایش مییابد.
In this paper we offer one novel mathematical model of credit lending to customers based on evolutionary game theory. This model presents an efficient and realistic approach. The target of our paper is to explore the evolutionary game between banks and customers to grant facilities and credit. We assume that customers are divided into two types. The first type of customers include individual or small and medium enterprises (SME), apply for micro loans from the bank. The second type of customers include corporate banking or large enterprises, apply for large loans from the bank. The relationship between the bank and the customers is a double-sided problem. Banks and customers may trust each other or want to behave opportunistically. This model helps the bank to be able to purposefully decide on the allocation of facilities to customers and find the optimal strategy. This article examines the parameters influencing these strategic decisions.The results show that by increasing or decreasing some of the parameters in the model, banks can be more successful in granting facilities to customers and ultimately increase their profitability.
Machine summary:
در مقاله اي با عنوان "چگونه به صنعت بانکداري اعتماد کنيم % يک رويکرد نظريه بازي براي آناليز تجربي روابط بين بانک و مشتريان شرکتي " در سال ٢٠١٤ توسط دالسترام ١ و همکارانش به بيان اين مساله پرداخته مي شود که اعتماد در صنعت بانکداري يکي از مهم ترين ارکان مي باشد.
مدل بيان شده در مقاله به صورت زير مي باشد: (به تصویر صفحه رجوع شود) اين تحقيق کاربرد معماي زنداني در موضوع رابطه بين بانک و مشتريان شرکتي را نشان ميدهد و بيان مي کند که گزينه اعتماد- اعتماد بهترين راه حل مي باشد (دالسترام و همکاران : ٢٠١٤).
رويکرد بازي تکاملي در مدل هدف ما در اين مقاله بررسي بازي تکاملي بين بانک ها و مشتريان براي اعطا تسهيلات و اعتبار است .
بنابراين در اين زمان نسبت بازيکنان بانک که استراتژي اعطا تسهيلات را انتخاب مي کنند ١ مي باشد پس ١= يک (ESS) ميباشد و راه حلي براي اين بازي است .
مشتريان استراتژي عدم صداقت را انتخاب مي کنند استراتژي پايدار تکاملي در بازي بين بانک و شرکت هاي بزرگ زماني که نسبت بازيکنان بانک که استراتژي اعطا تسهيلات را انتخاب مي کنند′ است ، ما استراتژي پايدار تکاملي را بررسي مي کنيم .
بنابراين در اين زمان نسبت بازيکنان بانک که استراتژي اعطا تسهيلات را انتخاب مي کنند ١ مي باشد پس ١=′ يک (ESS) مي باشد و راه حلي براي اين بازي است .
استراتژي هاي پايدار تکاملي براي هر دو بازي که در اين مقاله مدل سازي شده است (١٫١) و (٠٫٠) مي باشند.
On Economic Applications of Evolutionary Game Theory.