Abstract:
هدف مطالعه حاضر، تعیین الگوی توانمندی دولت الکترونیک بر ارتقاء اعتماد سازمان و نقش تعدیل گر مسئولیت پذیری اجتماعی در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان می باشد. این مطالعه توصیفی - همبستگی بر روی 110 نفر از کارشناسان وزارت ورزش و جوانان که بصورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه های جمعیت شناختی، دولت الکترونیک، اعتماد سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان بوده است. روایی صوری محتوا به روش کیفی و همگرایی پرسشنامه ها و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ به مقدار 8/0 و پایایی مرکب تایید شد. دادههای جمع آوری شده، در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18، و پی ال اس نسخه 23 تحلیل شد. مقادیر آماره t برای ارتباط دولت الکترونیک با اعتماد سازمانی با نقش تعدیلگر مسئولیت پذیری اجتماعی به مقدار 34/18 مثبت بوده و معنادار گزارش شد. مقادیر ضرایب استاندارد مسیر دولت الکترونیک بر مسئولیت پذیری اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی بر اعتماد سازمانی و دولت الکترونیک بر اعتماد سازمانی با واسطه مسئولیت پذیری اجتماعی514/0 مثبت گزارش شد. همبستگی مثبت و معنادار بین توانمندی دولت الکترونیک بر ارتقاء اعتماد سازمانی وجود دارد. متغیر مسئولیت پذیری اجتماعی در رابطه بین توانمندی دولت الکترونیک بر اعتماد سازمانی نقش تعدیلگر نسبی را ایفا می کند.
The purpose of this study is to determine the e-government capability model on promoting the
institutional trust of the organization and the moderating role of ethical responsibility in the experts of
the Ministry of Sports and Youth. This descriptive-correlational study was performed on 110 experts
of the Ministry of Sports and Youth who were simple randomly selected (lottery). The instruments used
were demographic questionnaire, "E-Government Questionnaire", "Organizational Trust
Questionnaire" and "Corporate Moral Responsibility Questionnaire". Face and content validity by
qualitative method approved and convergence of questionnaires and reliability by internal consistency
method were evaluated and confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient as 0.8 and composite
reliability. The collected data were analyzed in SPSS. 18 and PLS. 23. The value of t-statistic was 18.34
for the relationship between e-government and organizational trust with the mediating role of social
responsibility. The values of standard coefficients of e-government path on social responsibility, social
responsibility on organizational trust and e-government on organizational trust through social
responsibility were reported to be 0.514 positive. There is a positive and significant correlation between
the ability of e-government to promote organizational trust. The variable of social responsibility in the
relationship between e-government capabilities on organizational trust plays a relative moderating role.
Machine summary:
com نويسنده مسئول * تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٦/١٤ * تاريخ پذيرش ١٤٠٠/٠٨/٠٢ چکيده هدف مطالعه حاضر، تعيين الگوي توانمندي دولت الکترونيک بر ارتقاء اعتماد سازمان و نقش تعديل گر مسئوليت پذيري اجتماعي در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان مي باشد.
ابزار مورد استفاده ، پرسشنامه هاي جمعيت شناختي، دولت الکترونيک ، اعتماد سازماني و مسئوليت پذيري اجتماعي سازمان بوده است .
کليد واژه : توانمندي دولت الکترونيک ، اعتماد سازماني ، مسئوليت پذيري اجتماعي کارشناسان مقدمه سازمان ها راه کارهاي مختلفي براي رويارويي با شرايط متغير يعني رقابت ، جهاني شدن و فشارهاي محيطي دارند که يکي از استراتژي هاي رويارويي با اين شرايط ، استفاده از توانمندي هاي دولت الکترونيک و فناوري اطلاعات مي باشد که پيش شرط موفقيت سازماني است .
مقادير ضريب آلفا کرونباخ متغيرها با هدف تعيين پايايي يا سازگاري دروني آن ها با استفاده از ٣٠ نمونه در الگو محاسبه شد که براي متغيرهاي "دولت الکترونيک "، "اعتماد سازماني" و "مسئوليت پذيري اجتماعي سازمان " به ترتيب برابر با ٠/٨٧، ٠/٨٢ و ٠/٨٢ محاسبه شد که قابل قبول بودن اين شاخص را نشان داد.
بحث و نتيجه گيري مطالعه حاضر با هدف تعيين الگوي توانمندي دولت الکترونيک بر ارتقاء اعتماد سازماني با نقش تعديلگر مسئوليت پذيري اجتماعي در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان انجام شد.
بين توانمندي دولت الکترونيک بر اعتماد سازماني همبستگي مثبتي وجود دارد و در اين رابطه مسئوليت پذيري اجتماعي داراي نقش تعديلگر مي باشد.
34 for the relationship between e-government and organizational trust with the mediating role of social responsibility.