Abstract:
مدیریت اثربخش مقاصد گردشگری همچون اصفهان که سالانه میزبان میلیونها گردشگر بوده و از وجود مجتمعهای عظیم فروش و بازارهای محلی برخوردار است، مستلزم شناسایی نیازها، خواسته ها و درک جامعتر رفتار خرید گردشگران با قومیتهای مختلف میباشد. بنابراین، هدف این پژوهش، طراحی مدلی به منظور تبیین رفتار خرید گردشگران اصفهانی با استفاده از روش تحقیق کیفی و نظریه داده بنیاد سیستماتیک است. با توجه به اهداف کاربردی تحقیق، جامعةآماری شامل مدیران و مسئولین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، خبرگان دانشگاهی هستند که حداقل از 5 سال سابقه کاری مفید و فعالیت مستمر در این بخش برخوردارند. علاوه بر این، برای حصول اطمینان از جامعیت اطلاعات جمع آوری شده، چند مصاحبه با گردشگران اصفهانی نیز انجام شد. انتخاب نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با طرح هفت سوال کلی تا تحقق اشباع نظری در مصاحبه چهاردهم ادامه یافت. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 59 مفهوم، 16 مقوله فرعی و در نهایت 8 مقوله اصلی از تلفیق و طبقه بندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل پیشنهادی، رفتار خرید گردشگر به عنوان مقوله محوری؛ ارزش منفعت جویانه گردشگر از خرید و آمیخته محصول / بازار به عنوان شرایط علی؛ عوامل فروش به عنوان شرایط زمینه ای؛ ویژگیهای فردی گردشگر و عوامل اقتصادی به عنوان شرایط مداخله گر؛ جذابسازی خرید به عنوان راهبرد و سرانجام توانمندی اقتصاد محلی به عنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شده اند.
The effective management of tourist destinations such as Isfahan, which hosts millions of tourists every year and enjoys the existence of huge sales complexes and local markets, requires the identification of needs, desires and a more comprehensive understanding of the shopping behavior of tourists with different ethnicities. Therefore, the purpose of this research is to design a model in order to explain the shopping behavior of Isfahan tourists using the qualitative research method and systematic foundational data theory. According to the practical objectives of the research, the statistical community includes managers and officials of the General Department of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism of Isfahan province, academic experts who have at least 5 years of useful work experience and continuous activity in this sector. In addition, to ensure the comprehensiveness of the collected information, several interviews were also conducted with Isfahani tourists. The selection of samples was done using the purposeful sampling method and the semi-structured interviews with seven general questions were continued until theoretical saturation was achieved in the fourteenth interview. Data analysis in three stages of open, central and selective coding resulted in the extraction of 59 concepts, 16 sub-categories and finally 8 main categories from the integration and classification of concepts. Based on the proposed model, tourist shopping behavior as a central category; The tourist's utilitarian value from buying and mixing the product/market as a causal condition;