Abstract:
هدف: ظهور حکمرانی با مفهوم مشارکت گره خورده است. مفهومی که در صورت تحقق بر ظرفیتها میافزاید. سبب ایجاد اطمینان در میان کنشگران میشود و تصمیمگیریها را بهینه میکند. نظام آموزشی ایران برای حل مسائل اقتصادی و تربیتی، در میان بازیگران این عرصه همواره به دنبال الگویی از مشارکت بوده است تا بتواند ضمن استفاده از توانایی همه افراد، همواره بهترین خدمات را به جامعه داشته باشد. مقاله حاضر در جستجوی الگوی مشارکت در سیر تطور نهاد آموزش در ایران، در پی تبیین مشارکت بر مبنای ساختار حکمرانی نهاد آموزش است. روش: روش تاریخی - تحلیلی با رجوع به منابع تاریخی در این حوزه به توصیف و تحلیل روایت حکمرانی نهاد آموزش در ایران اسلامی با تمرکز بر مدرسه به عنوان بنیادیترین نهاد در پاسخگویی به نیاز تعلیم و تربیت پرداخته است. یافته ها: یافته های تاریخی نشان از آن دارد که ابهام در مفهوم مشارکت در نظام آموزش و پرورش در دوران مختلف تاریخی سبب شده است که مدرسه امروزی برای برون رفت از چالشهای موجود رفته رفته تحت تاثیر فرهنگ غرب و جامعه صنعتی آن، از ویژگیهای موردنظر تمدن اسلامی در بسترسازی مشارکت آحاد مردم در حکمرانی نهاد مدرسه عبور کند. خانواده که رکن اصلی مشارکت بود به حاشیه رانده شد و یادگیری و علم آموزی که در میان همگان فضل به شمار میرفت به عنوان حقی واجب و ضروری اعلام شد. اصل برادری در روابط بازیگران این عرصه جای خود را به قانونگرایی داد که ابزار و عرصه های ثابت و تعریف شدهای برای مشارکت خانوادهها به ارمغان آورد. نتیجه گیری :ایضاح مفهوم مشارکت در نظام آموزش و پرورش می تواند در در حکمرانی نهاد آموزش ایران با تاکید بر تمدن اسلامی نقش آفرین باشد .
Objective: The emergence of governance is tied to the concept of participation. A concept that increases capacity if realized. It builds confidence among actors and optimizes decisions. Iran's educational system to solve economic and educational problems, among the actors in this field has always been looking for a model of participation so that it can always use the abilities of all people to always have the best services to society.
The present article seeks to explain the evolution of the educational institution in Iran based on the governance structure of the educational institution.
Method: Using the historical-analytical method, referring to historical sources in this field, he first describes the narrative of the rule of the educational institution in Islamic Iran, focusing on the school as the most fundamental institution in responding to the need for education.
Findings: Historical findings show that the ambiguity in the concept of participation in the education system in different historical periods has caused today's school to overcome the existing challenges, gradually influenced by Western culture and its industrial society, a feature- The purposes of Islamic civilization in laying the groundwork for the participation of individuals in the governance of the school institution.
The family, which was the main pillar of participation, was marginalized, and learning, which was considered a bounty among all, was declared an obligatory right. The principle of brotherhood in the relations of actors in this field gave way to legalism, which brought fixed and defined tools and areas for family participation.
Conclusion: Explanation of the concept of participation in the education system can play a role in the governance of the Iranian educational institution based on Islamic civilization.