Abstract:
Digital games have become more widespread in recent years, and children's interest
in them has significantly changed their learning habits. The growing popularity of
digital games makes them an essential tool for homebound language learning. Hence,
parents' mediations and practices play a vital role in directing children's education,
and their mediation might open up various opportunities. In this quantitative study,
parents' mediation and perception of digital games were explored through
questionnaires. The results revealed that parents mostly favored 'instructive
mediation,' 'conscious co-playing mediation,' and 'restrictive mediation. ' The
correlational analysis of parents' attitude scale with parents' mediation scale revealed
that parents' attitude toward digital games is predictive of parents' mediation.
Therefore, parents who favor digital games applied 'instructive' and 'conscious coplaying'
mediations. However, parents with negative attitudes applied 'restrictive'
mediation. The results revealed that it is important to make parents aware about the
educational potential of digital games and shape their attitudes. This study has
significant implications for policymakers and early childhood educators to plan for
family education regarding the educational potential of digital games. Also, these
findings guide the prevention and intervention of other technological devices related
to children and adolescents.
بازیهای دیجیتال، در سالهای اخیر گسترش بیشتری یافته و علاقه کودکان به ان، عادات یادگیریشان را به میزان قابل توجهی تغییر داده است. محبوبیت روزافزون بازیهای دیجیتال، انها را به ابزاری ضروری، برای یادگیری زبان بهصورت خانگی تبدیل میکند. از این رو، میانجیگریها و اقدامات والدین، نقش حیاتی در جهت دهی به اموزش کودکان ایفا میکند و میانجیگری انها ممکن است، فرصتهای مختلفی را ایجاد کند. در این مطالعه کمی، میانجیگری و درک والدین از بازیهای دیجیتال، از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که والدین، عمدتا «میانجیگری اموزنده»، «میانجیگری همبازی اگاهانه» و «میانجیگری محدودکننده» را ترجیح میدهند. تحلیل همبستگی مقیاس نگرش والدین، با مقیاس میانجیگری والدین، نشان داد که نگرش والدین نسبت به بازیهای دیجیتال، پیشبینی کننده میانجیگری والدین است. بنابراین، والدینی که طرفدار بازیهای دیجیتالی هستند، میانجیگری «اموزنده» و «همبازی اگاهانه» را اعمال کردند. با این حال، والدین با نگرش منفی از میانجیگری «محدود کننده» استفاده کردند. نتایج نشان داد که اگاه کردن والدین از پتانسیل اموزشی بازیهای دیجیتال و شکل دادن به نگرشهای انها، مهم است. این مطالعه، پیامدهای قابل توجهی برای سیاستگذاران و مربیان دارد تا برای اموزش خانواده، با توجه به پتانسیل اموزشی بازیهای دیجیتال، برنامهریزی کنند. همچنین، این یافتهها، راهنمای پیشگیری و مداخله سایر فناوریهای مربوط به کودکان و نوجوانان است.