Abstract:
زمینه و هدف: بررسی اشعار دوره های گوناگون، از جنبه های مختلف مرتبط با صورت و معنا، میتواند ارزشهایی تعیین کننده داشته باشد. یکی از این جنبه ها، بررسی کاربرد اسامی خاص در شعر است. اعلام و اسامی خاص، شامل جزئیاتی متنوع و متعدد، از گذشته تا کنون، حضوری موثر و محوری در ادبیات فارسی، بخصوص شعر کهن و معاصر، داشته اند. درک مفهوم بسیاری از اشعار، با درک کارکرد معنایی و تصویری اسم خاص استفاده شده در آنها پیوند یافته است. با توجه به این اهمیت، موضوع مقالۀ حاضر، بررسی کارکرد اسامی خاص در موضوعات و مفاهیم غزل عطار است؛ کارکردی بارز و قابلتامل. این بررسی، علاوه بر اینکه ما را از منظری تازه با غزل این شاعر روبرو میکند، تلاشی است در شناسایی بخش متشخصی از شعر کهن فارسی که غزل عطار یکی از جلوه های مهم آن است. مهمترین رسالت این جریان که با سنایی آغاز شد، القای مفاهیم عارفانه، عاشقانه، اجتماعی-سیاسی و قلندرانه است.
روش مطالعه: پژوهش پیش رو، مطالعه ای نظری است که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام شده و نسخۀ موردنظر از دیوان عطار به تصحیح سعید نفیسی از نشر ذهن آویز مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها: یافته ها نشان میدهند بیشترین استفاده از اسامی خاص در غزل عطار، با مفاهیم عاشقانه آشکار میشود. در این زمینۀ موضوعی، تبیین محاسن معشوق، بارزترین کارکرد است.
نتیجه گیری: القای مفاهیم و اصطلاحات عرفانی، دومین جایگاه را دارد. از میان این موضوعات، طلب عارفانه دارای بیشترین نمود است. مفاهیم مغانه و قلندرانه در جایگاه بعدی قرار میگیرند. بسامد پایانی نیز از آن کارکردهای اجتماعی-سیاسی است؛ با تاکید بر نکوهش خیانت و ریاکاری. در غزل عطار، ترتیب کاربرد گونه های اسامی خاص عبارت است از: عناصر طبیعت، حیوانات، اشخاص، مکانها، اشیاء و کتب آسمانی.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Examining the poems of different periods, from different aspects related to form and meaning, can have decisive values. One of these aspects is to examine the use of proper nouns in poetry. Alam and proper names, including various and numerous details, have had an effective and pivotal presence in Persian literature, especially ancient and contemporary poetry, from the past until now. Understanding the meaning of many poems is linked with understanding the semantic and visual function of the special noun used in them. Considering this importance, the topic of this article is to investigate the function of proper nouns in the themes and concepts of Attar's ghazal; An obvious and ponderable function. This review, in addition to making us face this poet's ghazal from a new perspective, is an attempt to identify a distinctive part of ancient Persian poetry of which Attar's ghazal is one of its important manifestations. The most important mission of this trend, which started with Sana'i, is to instill mystical, romantic, socio-political and Qalandaran concepts.
METHODOLOGY: The present research is a theoretical study that was carried out in a descriptive-analytical way, and the target version of Attar's Diwan edited by Saeed Nafisi, published by Mendan Aviz, was examined.
FINDINGS: The findings show that the most use of proper nouns in Ghazal Attar is revealed with romantic concepts. In this thematic field, explaining the virtues of the beloved is the most obvious function.
CONCLUSION: Induction of mystical concepts and terms has the second position. Among these topics, mystical seeking has the most expression. The concepts of singing and playing are placed in the next place. The final frequency is also one of those socio-political functions; Emphasizing the condemnation of betrayal and hypocrisy. In Attar's Ghazal, the order of usage of special nouns is: elements of nature, animals, persons, places, objects, and divine books.
Machine summary:
Kolahchian*, Gh. R Salemian Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran.
کارکرد ايهام در استفاده از «مجنون »، به تأثير مفهوم سخن ، مدد رسانده است : رحم کن زين بيش زنجيرم مکش زآنکه بس زار است اين مجنون ز تو (همان ، ص ٣٥ ، غزل ٦٣٤) در نمونه اي ديگر، شاعر با اشارت به باور قديمي قرار داشتن زمين بر شاخ گاو و گاو بر پشت ماهي و قرار دادن ماه و ماهي درتقابل با يکديگر، اشکي را که به قعر زمين نفوذ ميکند و آهي را که از ماه فراتر ميرود، تصويري براي ترسيم رنج و اندوهش قرار ميدهد: اشکم به قعر سينۀ ماهي فرورسيد آهم ز روي آينۀ ماه درگذشت (همان ، ص ١٣٠، غزل ١٢١) در اين بيت نيز که از کارکرد تشبيه تسويه بهره ميبرد، اسم خاص لاله ، يک بار در به تصوير کشيدن زيبايي رخ معشوق و يک بار در تجسم چهرة سرخ به اشک خونين عاشق ، ياري رسانده است : کيست که از عشق لالۀ رخ تو رخ چو لاله به خون خضاب نداشت ؟ (همان ، ص ١٣٠، غزل ١٢٠) توصيف دشواريهاي عشق و وصال : عطار در اين زمينۀ موضوعي از ٢٧ اسم خاص بهره برده است که از ميان آنها، ٢١ مورد اسامي جانوران ، ٣ مورد اسامي عناصر طبيعت ، ٢ مورد نام اشخاص و ١ مورد اسم عََلم مکانند.
Introducing the authors Fattane Rostami: PhD student, Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran.
ir: Responsible author) Gholamreza Salemian: Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran.