Abstract:
رسانه های اجتماعی مجازی قابلیت نوظهور جدیدی است که شرایط جغرافیای سیاسی را در روابط بین ملت ها و دولت ها تغییر داده است. این رسانه ها در تمام ابعاد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ،دفاعی و امنیتی وروابط بین المللی نفوذ و الگوهای رفتاری و شیوه های ارتباطات اجتماعی نیز متحول شده اند . هدف اصلی در این مقاله با توجه به سیاست های بالادستی ابلاغی مقام معظم رهبری بویژه سیاست ارتقاء قدرت سایبری ایران در تراز جهانی، و تاثیر آن بر منافع ملی با هدف نفوذ منطقه ای در جهان عرب از طریق رسانه های مجازی به مفهوم برند سازی ملی پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی – توسعه ای ، از نظر ماهیت از نوع توصیفی و از نظر روش، موردی – زمینه ای ( با رویکرد آمیخته ) از منابع کتابخانه ای و میدانی می باشد. جامعه آماری شامل 50نفر از خبرگان و صاحبنظران فضای سایبر وروابط بین الملل، از ایران و کشورهای عربی است پس از توزیع پرسشنامه و جمع آوری آن با استفاده از نرم افزار اسمارت پی. ال . اس نسبت به تجزیه و تحلیل آماری داده ها ی کمی اقدام شد . نتایج پژوهش، ضمن شناسائی مولفه ها و شاخص های احصاء شده هشت بعد حکمرانی ، سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، عقیدتی ، علم و فناوری و دفاعی امنیتی را در سه لایه زیرساختی ، اطلاعاتی و شناختی فضای مجازی استخراج و نهایتا الگوی راهبردی را با رویکرد ارتقاء برندسازی ارائه کرده است.
Virtual social media is a new capacity that has changes the conditions of geopolitics in relations between nations. This media has affected life in its many dimensions: political, social, economic, cultural, defense, security, and also international relations, while behavioral models have also simultaneously undergone transformation. Today, a large portion of the function of virtual media takes place on internet, mobile, social media, ...The main goal of this article is to discuss the concept of “national branding”, taking into consideration the policies enacted by Ayatollah Khamenei on maintaining the upper hand, mainly in terms of developing Iran’s cyber capabilities on a global scale, their effect on national interests, in order to gain influence in the Arab world by way of virtual media.In terms of its goal, this is an applied developmental study, of a descriptive nature, using a grounded – case study method (using a mixed approach) and sources from both fieldwork and libraries. The sample size includes 50 experts and pundits on cyberspace and international relations, from Iran and Arab countries.After distributing the questionnaire and receiving the answers by way of SmartPLS, the data was analyzed. The results of this study led to the identification of the dimensions, elements, and indicators of eight components: governance, politics, culture, society, economy, creed, technology, and security/defense, and organized them into the three levels of infrastructure, intelligence, and identification that pertain to virtual media. In the end, the model of choice was a strategic model, using a branding approach based on national interest
Machine summary:
در فضـاي مجازي، برندسازي اساساً سخت تر و غيرقابل کنتـرل تـر اسـت ؛ زيـرا فضـاي مجـازي تنهـا فضايي است که در آن ، ارتباطات افراد با هم غيرقابل کنترل است ، به ايـن معنـي کـه افـراد ميتوانند از طريق رسانه هاي مجازي همانند وب ، شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان هـا تعامـل داشته باشند و اين ارتباطـات مـيتوانـد تـأثير مثبـت و منفـي در روابـط فـيمـابين داشـته باشد(حسين خـاني، ١٣٩٢: ٨١) و شناخت چگونگي استفاده از اين زيرساخت به نفع ارتقاي برنـد ملي و به تبع آن ، مقابله با هژموني کشـورهاي اسـتکباري بـر ضـد ايـران توسـط ابزارهـاي رسانه اي با استفاده از آن به عنوان ابزار مؤثري در افزايش قابليت نفوذ ايران در شاخص هـاي تعاملات و ارتباطات ، حائز اهميت است .
متأسفانه برنامه ريزي منسجم و هم افزايي طبق يک چارچوب منطقي، وجود ندارد و دست انـدرکاران نيـز بـه دليـل عـدم شـناخت مناسـب از ظرفيت رسانه هاي اجتماعي، بهره برداري مناسبي از آن نميکنند و اکثر برنامه هـا و اقـدامات کشور در محيط بين الملل مرتبط ، به صورت اقدامات انفعالي شکل مـيگيـرد و ايـن مهـم را ميتوان با فقدان الگوي راهبردي يکپارچه اي براي ارتقاي نفوذ و اعتبار جمهـوري اسـلامي در منطقه عرب زبان مرتبط دانست و مواردي همچون به هم ريختگي ، اتـلاف فعاليـت هـا در روابط اثربخش با کشورهاي عربي، عدم توجه به قابليـت هـاي نوظهـور فضـاي مجـازي و تضعيف منافع ملي، اين ضرورت را ايجاد مينمايد که پژوهش هاي گسترده اي در خصوص تدوين الگوي راهنمايي براي ارتقاي برندسـازي ملـي در فضـاي مجـازي انجـام شـود.