Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تداعیبرند بر اعتماد و وفاداری مشتریان با نقش میانجی تعهد به برند در شعب بانک ملت شهر همدان میباشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی میباشد. برای جمعآوری داده از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش تمام مشتریان در شعب بانک ملت شهر همدان است. تعداد این مشتریان بنابر آمار ارائه شده از سوی اداره برنامهریزی مدیریت شعب این بانک در شهر همدان و برابر لیست موجود محدود به 282 نفر میباشد. نمونه این پژوهش با استفاده از جدول مورگان 167 نفر به دست آمد. به منظور سنجش تداعی برند، اعتماد به برند و وفاداری مشتری از پرسشنامه انگوک فن و قنتوس (2013) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده در این پژوهش با استفاده از نرمافزار lisrel موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج فرضیهها، نشاندهنده تأیید تمام فرضیهها میباشد. همچنین تعهد به برند در این پژوهش ارتباط بین تداعی برند و وفاداری و اعتماد مشتریان را میانجیگری میکند
The purpose of this study is to investigate the effect of brand association on customer trust and loyalty with the mediating role of brand commitment in Bank Mellat branches in Hamadan. The research method is descriptive-survey. A standard questionnaire was used to collect data. The statistical population of this research is all customers in Bank Mellat branches in Hamadan. The number of these customers is limited to 282 according to the statistics provided by the Bank's Branch Management Planning Department in the city of Hamedan. The sample of this study was 167 people using Morgan table. In order to measure brand association, brand trust and customer loyalty, Angook Fan and Qantos (2013) questionnaire was used. The collected data in this study were analyzed using Lisrel software. The results of the hypotheses indicate the confirmation of all hypotheses. Brand commitment in this study also mediates the relationship between brand association and customer loyalty and trust.