Abstract:
با پیچیدهتر شدن روزافزون سازمانها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسوولانه در محیطهای کاری توجه مدیران و صاحبنظران را به بحث اخلاق کار و مدیریت اخلاق معطوف ساخته است. مدیریت اخلاق عبارت است از شناسایی و اولویتبندی ارزشها برای هدایت رفتارها در سازمان، سازمانها با ایجاد یک برنامه مدیریت اخلاق میتوانند اخلاقیات را در محیط کار مدیریت کنند برنامههای اخلاق به سازمانها کمک میکنند تا بتوانند در شرایط آشفته عملکرد اخلاقی خود را حفظ کند (سلطانی، 1382). اخلاق مدیریت بـر آن اسـت تـا نیازهـا وآسیبهای اخلاقی و معنوی روسا و زمامـداران را بـاز شناسـد و راههای تامین نیازها و مصونیت از آسیبها را دسـت یابـد (خیاط مقدم و طباطبایی، 1395). آقاجانی (1385) در پژوهشی با موضوع تبیین ویژگیهای مدیران از دیدگاه حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه پرداخته که معیارهای انتخاب مدیران جامعه اسلامی را در سه دسته ارائه میدهند. معیارهای تخصصی، ارزشی و مکتبی. یعقوبی و همکاران (1397) در تحقیق خود با موضوع سبکهای مدیریت در نهج البلاغه اذعان کردند که دیدگاه امام علی (ع) نسبت به رهبری و مدیریت، دیدگاهی مردممحور است که اگر نفوذی و فرمانی وجود دارد در جهت اهداف زیردستان و رفاه عامه مردم است و اگر رهبر به دنبال تحقق اهداف سازمان و مجموعه خاص خود است، این اهداف چیزی جز رضایت مردم نیست.
تحقیق حاضر به صورت مروری با هدف کمک به مدیران، جهت کسب صلاحیتهای اخلاقی، ارائه شده است؛ تحقیق، با تاکید بر نهج البلاغه صورت گرفته است و در نظر دارد رابطه نزدیک و مستقیم اخلاق و مدیریت صحیح و پیوستگی آن دو را از منظر نهج البلاغه به روشنی ترسیم نماید. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که با توجه به نحوه زندگی در قرن حاضر و فضاهای مجازی و گستردگی سازمانها و همچنین مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جوامع بشری تنها راه حل برون رفت از این مسائل الهام گرفتن از محتوای نامه 53 نهج البلاغه و مولفههای اخلاق مدیریت که در پژوهش حاضر به آن اشاره شده را مدیران سازمانها چراغ راه خود قرار داده تا بتوانند سازمان خود را به خوبی رهبری و با توجه به برداشتهای خود از پیامهای اخلاقی نامه 53 نهج البلاغه سازمانی بهینه و اثربخش داشته باشند.
Machine summary:
1. Ethic management يعقوبي و همکاران (١٣٩٧) در تحقيق خود با موضوع سبک هاي مديريت در نهج البلاغه اذعان کردند که ديدگاه امام علي (ع ) نسبت به رهبري و مديريت ، ديدگاهي مردم محور است که اگر نفوذي و فرماني وجود دارد در جهت اهداف زيردستان و رفاه عامه مردم است و اگر رهبر به دنبال تحقق اهداف سازمان و مجموعه خاص خود است ، اين اهداف چيزي جز رضايت مردم نيست .
نتيجه تحقيق حاکي از آن است که با توجه به نحوه زندگي در قرن حاضر و فضاهاي مجازي و گستردگي سازمان ها و همچنين مشکلات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي در جوامع بشري تنها راه حل برون رفت از اين مسائل الهام گرفتن از محتواي نامه ٥٣ نهج البلاغه و مولفه هاي اخلاق مديريت که در پژوهش حاضر به آن اشاره شده را مديران سازمان ها چراغ راه خود قرار داده تا بتوانند سازمان خود را به خوبي رهبري و با توجه به برداشت هاي خود از پيام هاي اخلاقي نامه ٥٣ نهج البلاغه سازماني بهينه و اثربخش داشته باشند.
يعقوبي و همکاران (١٣٩٧) در تحقيق خود با موضوع سبک هاي مديريت در نهج البلاغه اذعان کردند که ديدگاه امام علي (ع ) نسبت به رهبري و مديريت ، ديدگاهي مردم محور است که اگر نفوذي و فرماني وجود دارد در جهت اهداف زيردستان و رفاه عامه مردم است و اگر رهبر به دنبال تحقق اهداف سازمان و مجموعه خاص خود است ، اين اهداف چيزي جز رضايت مردم نيست و اينجاست که امام علي (ع ) رهبري را وظيفه اي سنگين و مسئوليتي دشوار ميداند.
١- بکارگيري منابع انساني بايد مبتني بر آموزه هاي نهج البلاغه باشد براي مثال در گفتار امام علي عليه السلام آمده است قبل از به کارگيري انسان و اجيرکردن وي، اجرتش را مشخص نماييد.