Abstract:
دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمان ها ضروری بوده و برای اجرای مدیریت دانش به یک بازۀ زمانی به نسبت طولانی، فراهم سازی بسترهای فکری و فرهنگی، مهارتی و آموزشی، کانون های دانشی و فناورانه نیاز است. پژوهش حاضر درصدد تبیین رابطۀ مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر می باشد. روش تحقیق، توصیفی(غیرآزمایشی) از نوع هم بستگی است. جامعه آماری شامل افسران کلانتری های طرح هدف مکنا در سطح فرماندهی انتظامی شهرستان مرکز استان مازندران به تعداد 113 بودند که 87 نفر به عنوان افراد نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزارهای مورد استفاده، شامل پرسش نامه استاندارد مدیریت دانش لاوسن(2003) و پرسش نامه استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر می باشند. برای آزمون روایی از تحلیل عاملی تاییدی و برای آزمون پایایی از روش آلفایکرونباخ بهره گرفته شد که به ترتیب 961/ 0 و 935/ 0 مورد سنجش و تایید قرارگرفت. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق، از آزمون هم بستگی پیرسون و ضریب رگرسیون با نرم افزارspss استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین مدیریت دانش(KM) و مولفه های آن با مدیریت کیفیت فراگیر(TQM)، رابطة مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که کاربرد دانش، دارای بالاترین ضریب هم بستگی و انتشار دانش، پائین ترین ضریب هم بستگی را داشته اند.
knowledge as a source for the survival of organizations and was necessary for the implementation of knowledge management to a period of relative to the long, providing intellectual and cultural beds , skill and education, associations and technological knowledge is needed. the present study to explain the relationship knowledge management and comprehensive quality management . Research Methodology descriptive , solidarity . statistical community , including police officers plan aimed at the level of law enforcement command excursions township , the provincial capital , 87 people were mazandaran as sample with simple random sampling method . the tools used to include standard questionnaires knowledge management lawson (2003) and standard questionnaires Total Quality Management . To test the validity of the confirmatory factor analysis, and to test the reliability of the method was used to Cronbach's respectively, 0/961 and 0/935 approved the measure . To analyze the test Pearson correlation assumptions and the regression coe spss18 software is used. Research findings suggest that between knowledge management (KM) and its components with Total Quality Management (TQM) direct relationship and there is significant . The results also show that the application of knowledge has the highest correlation coefficients and disseminate knowledge, the lowest correlation coefficients .
Machine summary:
یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین مدیریت دانش (KM) و مؤلفه های آن با مدیریت کیفیت فراگیر(TQM)، رابطۀ مستقیم و معنادار وجود دارد.
این تحقیق از این نظر برای ناجا اهمیت دارد که به عنوان برداشتن گامی در جهت تحقیق در رابطه با مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر بوده و نتایج آن نیز می تواند به عنوان ایجاد یک پایه تحقیقاتی مدیریتی برای سازمان های دیگر باشد.
نقش 1 7- Smith 0- Gardner Group1-Laurie Prusak 5- lawson 1-Feigenbaum 7-Total Quality Management آفرینان اصلی TQM عبارتند از: مشتریان ، مدیریت ، سرمایه گذاران ، کارکنان ، تأمین کنندگان ، خانواده های کارکنان و جامعه (هارینگتون ١، ١٨٨٠).
فرضیه های تحقیق فرضیه اصلی بین مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر، رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
بنابراین بین مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر، رابطه معنادار وجود دارد که این رابطه مستقیم و اندک است .
بنابراین بین دانش آفرینی و مدیریت کیفیت فراگیر، رابطه معنادار وجود دارد که این رابطه مستقیم و اندک است .
بنابراین بین جذب دانش و مدیریت کیفیت فراگیر، رابطه معنادار وجود دارد که این رابطه مستقیم و بسیار اندک است .
بنابراین بین سازماندهی دانش و مدیریت کیفیت فراگیر، رابطه معنادار وجود دارد که این رابطه مستقیم و اندک است .
بنابراین بین ذخیره دانش و مدیریت کیفیت فراگیر، رابطه معنادار وجود دارد که این رابطه مستقیم و اندک است .
بنابراین بین انتشار دانش و مدیریت کیفیت فراگیر، رابطه معنادار وجود دارد که این رابطه مستقیم و بسیار اندک است .