Abstract:
سایتهای خبری از جمله رسانههای جمعی هستند که به دلیل تسهیل استفاده از فناوری وب سایتها، رشد بسیاری داشتند. اکنون به واسطه ظهور رسانههای نوین (شبکههای اجتماعی تلفن همراه و...) و تغییر ذائقه مصارف خبری مخاطب، برخی سایتهای خبری، بخشی از مخاطبان خود را از دست دادهاند. اما حفظ فرایند سردبیری رسمی و قابلیت اعتماد و مرجعیت بیشتر نسبت به رسانههای اجتماعی خبری، آنها را هنوز به عنوان رسانههای خبری پر بازدید نگه داشته است. «مرجعیت خبری» که از جمله دغدغههای مدیران سایتهای خبری است، ارتقاء اعتبار این سایتهای اطلاع رسانی را در پی دارد و کوشش غالب مدیران رسانهای، دستیابی به مرجعیت بلا فصل خبری در سطح محلی و ملی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ارائه مدل پارادایمی جهت مرجعیت بخشی به وب سایتهای خبری است. روش پژوهش، روش کیفی نظریه داده بنیاد و روش گردآوری دادهها مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 16 نفر از مدیران، سردبیران و خبرنگاران سایتهای خبری و خبرگزاریها و متخصصان حوزه رسانهها بوده است. روش تحلیل دادهها، کدگذاری باز، محوری و انتخابی بوده و در نهایت الگوی پارادایمی مرجعیت بخشی برای سایتهای خبری ارائه شده است. طبقههای شکل دهنده الگوی ارائه شده شامل: محیط رقابتی سایتهای خبری (شرایط علی)، اعتماد رسانهای (پدیده اصلی)، افزایش اعتبار رسانهای (راهبرد)، جذابیت طراحی سایت خبری (شرایط مداخله گر)، تمایلات رفتاری مخاطب (زمینه حاکم) و مرجعیت خبری به عنوان (پیامد) الگو بود.
News sites are among the mass media that have grown exponentially to facilitate the use of web technology. Now, with the advent of social media and the changing news audience consumption, news sites have lost some of their audience. But having an editorial process and more credibility than social media has still kept them as popular news media. Turning news sites into news authorities is one of the concerns of news site managers. In this regard, the purpose of this study is to present a pattern of authority in news websites. The research method was the qualitative method of data grounded theory and the method of data collection was in-depth and semi-structured interviews with 16 managers, editors and reporters of news sites and news agencies, as well as media experts. finally pattern of authority for news sites is presented. The categories that form the presented pattern include: competitive environment of news sites, media trust (main phenomenon), increasing media credibility (strategy), attractiveness of news site design (intervening conditions), audience behavioral tendencies (context) and news authority as a consequence of this pattern.