Abstract:
هدف این پژوهش مطالعهی تطبیقی خدمات مشاوره و راهنمایی در مدارس ایران و آمریکا جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف این خدمات در حوزههای برنامهریزی و اجرایی در راستای ارائه پیشنهادات است. این پژوهش تطبیقی در قالب توصیفی- مروری و بر اساس روش جرج بردی انجام شده است. مهمترین منابع و ابزارهای اطلاعاتی برای این پژوهش کتب، اسناد و منابع علمی که به موضوع پژوهش مربوط میشوند را شامل میشود. برای شناخت خدمات مشاوره و راهنمایی در آموزشو پرورش هر دو کشور، محتوای خدمات فعلی، استانداردها و شایستگیهای مورد نیاز و اهداف سازمان برای آیندهی حرفهی مشاوره و راهنمایی در مدارس مورد بررسی قرار گرفت و دادههای مورد نیاز از منابع موجود، انتخاب، سازماندهی و سپس شباهتها و تفاوتهای آنها مشخص و با یکدیگر مقایسه و تفسیر شدند. بر اساس یافتهها، در محتوای خدماتی، استانداردهای مدون برای مشاوران و اهداف آینده، کشور آمریکا در مواردی با ایران شباهت دارد، ولی از مهمترین تفاوتها و خلعهای شناسایی شده میتوان به علل ناکارآمدی نظام مشاوره و راهنمایی آموزشو پرورش، عدم تنظیم محتوای خدمات مشاورهای مدون از سوی وزارتخانه، بیاعتنایی و عدم آگاهی از استانداردها و شایستگیهای مشاور مدرسه و کمبود نیروی مشاوره جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین اشاره کرد و در آخر با توجه به نقصانهای شناسایی شده، پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
Background and Objectives: The purpose of this research is to study the comparative study of counseling and guidance services in Iranian and American schools in order to identify the strengths and weaknesses of these services in the fields of planning and implementation in order to provide suggestions.
Methods: This comparative research was conducted in a descriptive-review format and based on George Brady's method. The most important sources and information tools for this research include books, documents and scientific resources that are related to the subject of the research. In order to understand the counseling and guidance services in education in both countries, the content of the current services, the required standards and competencies, and the goals of the organization for the future of the counseling and guidance profession in schools were examined, and the required data were collected from the available sources, selected, organized and then Their similarities and differences were identified and compared and interpreted.
Findings: Based on the findings, in terms of service content, codified standards for consultants and future goals, America has some similarities and differences with Iran.
Conclusion: Among the most important differences and dislocations identified are the causes of the inefficiency of the education guidance and counseling system, the lack of regulation of the content of codified counseling services by the ministry, the disregard and lack of knowledge of the standards and qualifications of school counselors, and the lack of counseling staff to achieve the goals of the fundamental transformation document. And finally, according to the shortcomings identified, some suggestions have been presented.
Machine summary:
بعد از اينکه تحولات صــنعتي، نتايج زيانباري براي کودکان و نوجوانان در شــهرها به وجود آورد، گروهي از فعالان حوزه ي تربيتي و اجتماعي برنامه ها و خدماتي به وجود آوردند تا به دانش آموزان در انتخاب شغل هاي جديد و حرفه اي کمک کنند و آنها را آگاه کنند که اقتصـاد کشـاورزي کشـور به سـمت اقتصـاد و جامعه ي صـنعتي حرکت ميکند، بنابراين راهنمايي شـغلي اولين پاسـخ سـريع و مهم جامعه ي آموزشـي به مشـکلات ناشـي از صنعتي شدن بود (١٢-٣ :٢٠٠٨ ,Schmidt) .
براي شـناسـايي اين ضـعف ها و قوت ها در سـيسـتم مشـاوره و راهنمايي وزارت آموزش و پرورش کشـور، اين مسـئله را در ذهن پژوهش گر شـکل داد که در کشـور ايالات متحده آمريکا که از پيشــگامان خدمات مشــاوره و راهنمايي در جهان اســت ، چه اهداف ، برنامه ها و روش هايي براي اجرا و پيشبرد اين خدمات در سطح مدارس به کار ميگيرند؟ و چگونه ميتوان از تجارب آنها استفاده نمود؟ بنابراين لازم است در اين حيطه ، مطالعه ي تطبيقي صورت بگيرد تا نقاط قوت و ضعف عملکرد خدمات مشـاوره و راهنمايي آموزش و پرورش ايران روشـن گردد.
٦. ضرورت مشارکت راهنمايان تحول گرا و توجه کانوني به استقرار نظام راهنمايي و مشاوره : مشـاوره مدرسـه بخشـي از برنامه جامع تمام سـاحتي و رشـدي مدرسـه اسـت که براي توسـعه مهارت هاي تحصـيلي، شـخصـي - اجتماعي، شـغلي و معنوي همه دانش آموزان به منزله شـايسـتگيهاي داده محور مدرسـه و کمک به خانواده ها و بهبود مدرسـه ، طراحي و ارائه ميشـود.