Abstract:
یادگیری مهارت های دیجیتالی در توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی رکنی اساسی است. با این حال این مهارت های حیاتی اغلب در دانشگاه آموزش داده نمی شود.سازمان فنی و حرفه ای کشور در طرحی با عنوان (نخلستان و کهاد) در صدد است پاسخی مناسب برای این مساله ارائه نماید . بر اساس این ضرورت،در این پژوهش نقش یادگیری مهارت های دیجیتال به منظور توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی و در راستای تحقق اهداف طرح نخلستان و کهاد مورد مطالعه قرار گرفته است . این تحقیق به لحاظ هدف،کاربردی است و با روش کیفی و رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است . ابزار گرداوری داده ها مصاحبه بوده است و مشارکت کنندگان شامل خبرگان سازمانی و دانشگاهی درگردآوری داده ها مشارکت کرده اند و در مصاحبه ی 14 ام اشباع نظری حاصل گردیده است. بر اساس یافته های تحقیق، توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر مهارت آموزی دیجیتال با تعامل اجزاء اکوسیستم شامل بازیگران،پیشران ها ،رهیافت ها،شبکه ها و پیامدها مشخص شده است. در این راستا بازیگران کلیدی در مهارت آموزی دیجیتالی شامل«سازمان فنی و حرفه ای کشور،دولت،صنعت،پارک های علم و فناوری و دانشگاه »می باشند. پیشران ها مشتمل بر «زیر ساخت دیجیتال،فرهنگ سازی،مدیریت و قوانین» مشخص شده اند. رهیافت ها شامل «رهیافت فناورانه،رهیافت مهارتی و رهیافت دانشی »می باشند. همچنین شبکه سازی نیز در سطوح «سازمانی ،فردی ،ملی و بین المللی » مشخص گردید.پیامدهای متصور نیز شامل «محصول،خدمات و بازار دیجیتال» مشخص شد. بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است
Machine summary:
براساس يافته هاي تحقيق ، توسعه زيست بوم کارآفريني دانشگاهي مبتني بر مهارت آموزي ديجيتال با تعامل اجزاء اکوسيستم شامل بازيگران ،پيشران ها ،رهيافت ها،شبکه ها و پيامدها مشخص شده است .
(٢٠٢٠,Secundo et al) بر اين اساس ، در اين مطالعه توسعه اکوسيستم کارآفريني دانشگاهي مبتني بر فناوري ديجيتال بواسطه ي نقش آفريني سازمان فني و حرفه اي و مهارت آموزي ديجيتال در قالب طرح نخلستان و کهاد مد نظر قرار گرفته است .
بدين منظور در اين تحقيق که با روش کيفي و تحليل مضمون انجام شده است ، توسعه زيست بوم کارآفريني دانشگاهي مبتني بر مهارت آموزي ديجيتال در راســـتاي تحقق اهداف طرح نخلســـتان و کهاد مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است .
(٢٠١٤,Elena et al ) در اين راستا حسيني نيا و بختياري (١٤٠٢) در تحقيقي با عنوان « ارائه الگوي راهبردي جامع آموزش هاي فني و حرفه اي يک پژوهش چند روشي »مطرح کردند ؛ دگرديسي در آموزش و بطور خاص دگرديسي فناورانه در عرصه آموزش و مهارت آموزي ، همسو با تحولات دم افزا در جهان ،لزوم توجه بيش از پيش به رويکرد هاي نوين مهارت آموزي را برجسته نموده است .
بر اساس نتيجه حاصل از اين پژوهش ، اکوسيستم ابري مي تواند به عنوان زيرساخت فني توزيع شده براي ارتباط بين اکوسيستم اسمک و کسب و کار ديجيتال استفاده شود.