Abstract:
این مقاله به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه و چرا برخی اعتراضهای آنلاین موفق به
دستیابی به وفور منابع دیجیتال میشوند، یعنی بسیج تعداد زیادی از مردم و جلب علاقه و حمایت
گسترده در مدت زمان کوتاه. این مطالعه بر روی مورد سوئد بنزین قیام 2.4 متمرکز است که پس از
چند ماه توانست 630000عضو را در فیس بوک بسیج کند. این مقاله با تاکید بر عناصر ساختاری
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و شکلدهی بسیج آنلاین از طریق سه نوع عامل: منابع، گفتمانها و
موقعیتهای اجتماعی، نظریههای تثبیتشده در مورد بسیج آنلاین را گسترش میدهد. با ترکیب
تحقیقات رسانه های اجتماعی معاصر با نظریه مرحله کلاسیک، ما اهمیت هر یک از عوامل را در فرآیند
بسیج سه مرحله ای تشخیص می دهیم که منجر به فراوانی منابع دیجیتال می شود. این مقاله نشان
می دهد که فراوانی منابع دیجیتال هم به عنوان یک موهبت و هم به عنوان باری برای سازمان
دهندگان آنلاین عمل می کند. به طور متناقضی، پلتفرم های رسانه های اجتماعی به عنوان یک زمین
عمل می کنند و در عین حال گروه های موفق را مجبور می » بسیاری « حاصلخیز برای گرد هم آوردن
کنند در مرحله بسیج دائمی باقی بمانند
Machine summary:
واژگان کليدي: فراواني منابع ديجيتال ، رسانه هاي اجتماعي، بسيج آنلاين 1 Håkan Johansson and Gabriella (2223) Digital resource abundance: How socialmedia shapes success and failure of online mobilization ,The International Journalof Research into New Media Technologies.
٢ - دانشــجوي دکتــري تخصصــي مــديريت رســانه ، دانشــگاه آزاد اســلامي واحــد تهــران غــرب – رايانامــه : ١٣٩١PJ#JPDLOFRP مقدمه فن آوريهاي ديجيتال و پلت فرم هاي رسانه هاي اجتماعي فرصت هايي را براي بازيگران براي بسيج اعضا و پيروان باز کرده اند، با اين حال ، در حالي که بيشتر جنبش هاي آنلاين براي بسيج مردم تلاش ميکنند، متوجه ميشويم که مجموعه کوچکي از سازمان دهندگان به سرعت رشد ميکنند و موفق ميشوند صدها هزار نفر يا ميليون ها حاميرا به شکل بسيج آنلاين گرد هم بياورند.
به دنبال چارچوب تحليلي خود، مرتب سازي اوليه مطالب را انجام داديم و سه مرحله از بسيج آنلاين را شناسايي کرديم : (١) دوره شروع ، (٢) افزايش فراواني و (٣) پس از اوج - مديريت فراواني، که تا حد زيادي با نظريه پردازي هاي ديگر در اين مورد منطبق است (به عنوان مثال ، شولتزينر و گلدبرگ ، ٢٠١٨).
Gerbaudo P (2417) Social media teams as digital vanguards: The question of leadership in the management of Key Facebook and Twitter accounts of Occupy Wall Street, Indignados and UK Uncut.
(2421) the symbol of social media in contemporary protest: Twitter and The Gezi Park movement.
Trere E and Mattoni A (2418) Media ecologies and protest movements: Main perspectives and key lessons´ Information, Communication & Society 19(3): 294–348.