Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عناصر اصلی برنامهدرسی مبتنی بر پروژه در دوره ابتدایی، طراحی و اعتباربخشی الگوی آن با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. جهت شناسایی و استخراج مضامین برنامهدرسی، از اسناد و مدارک برنامههای درسی دوره ابتدایی و برنامهدرسی مبتنی بر پروژه و دیدگاههای متخصصان برنامهدرسی و آموزش ابتدایی استفاده شد. روش تحلیل دادهها، توصیف مبانی و تحلیل و استنتاج نظری بود. مضامین ناظر بر اهداف برنامهدرسی در این برنامه بر ارتقا مهارتهای تفکر و ایجاد یادگیری مادامالعمر و پرورش دانش علمی و عملی همراستا با زندگی واقعی دانشآموزان متکی است. در زمینه محتوا بر غنا و فعالیتمحوری و سازماندهی تلفیقی آن؛ در بخش راهبردهای یاددهی-یادگیری بر استفاده از روشهای پژوهش و اکتشاف گروهی و حلمساله تاکید شد. استفاده از ارزشیابی مستمر و متنوع و روشهای فرآیندمدار، چندگانه و مبتنی بر عملکرد در بخش ارزشیابی مورد توجه این الگو بود. روایی الگوی پیشنهادی با استفاده از فرمول نسبت روایی محتوا و جدول لاوشه مورد بررسی و تایید قرار گرفت.
The aim of this study was to investigate the main elements of the project-based curriculum in elementary school, design and validate its model with a qualitative approach and content analysis method. In order to identify and extract the subjects of the curriculum, the documents of the elementary curricula, project-based curriculum and the viewpoints of the specialists of the curriculum and elementary education were used. The method of data analysis was description of the basics and theoretical analysis and inference. Themes for Curriculum Objectives in this curriculum relies on improving thinking skills, creating lifelong learning, and cultivating scientific and practical knowledge in line with students' real-life lives. In the field of content on richness and activity-oriented and its integrated organization; In the section of teaching-learning strategies, the use of research methods and group exploration and problem solving was emphasized. The use of continuous and diverse evaluation and process-based, multiple and performance-based methods in the evaluation section was considered by this model. The validity of the proposed model was evaluated and confirmed using the content validity ratio formula and the Lawshe table.
Machine summary:
از معدود پژوهشهایی که در داخل کشور برای معرفی برنامهدرسی مبتنی بر پروژه در دورههای مختلف آموزش ابتدایی انجام شده است میتوان به پژوهش فردانش و نوری (Fardanesh & noori,2010) و یوسفی و همکاران(Yousefi et al.
جدول 3: مضمونهای اصلی و فرعی اهداف برنامهدرسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ب) محتوا: دادههای حاصل از مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران و همچنین بررسی منابع در مورد محتوای برنامه درسی مبتنی بر پروژه در جداول 4 و5 خلاصه شده است.
جدول 6: مضمونهای اصلی و فرعی محتوای برنامهدرسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ج) راهبردهای یاددهی-یادگیری: دادههای حاصل از مصاحبه با صاحبنظران و بررسی منابع در زمینه راهبردهای یاددهی-یادگیری در برنامه درسی مبتنی بر پروژه در جداول7 و 8 خلاصه شده است.
جدول 7: دیدگاه صاحبنظران درباره راهبردهای یاددهی-یادگیری برنامهدرسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 8: دادههای حاصل از بررسی منابع در زمینه روشهای یاددهی-یادگیری برنامهدرسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به تحلیل نتایج حاصل از مرور نظاممند منابع و تحلیل محتوای کیفی مصاحبه با متخصصان، راهبردهای یاددهی-یادگیری در برنامه درسی مبتنی بر پروژه در دوره ابتدایی به شرح جدول 9 میباشد.
جدول 9: مضمونهای اصلی و فرعی روشهای یاددهی-یادگیری برنامهدرسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} د) ارزشیابی: دادههای حاصل از مصاحبه با صاحبنظران و بررسی منابع در زمینه روشهای ارزشیابی در برنامهدرسی مبتنی بر پروژه در جداول10 و11 خلاصه شده است.
با توجه به نتایج حاصل از مرور نظاممند منابع تخصصی و نیز تحلیل محتوای کیفی مصاحبه با متخصصان، اهداف برنامه درسی مبتنی بر پروژه باید از این ویژگیها برخوردار باشد: 1.