Abstract:
ریشهی هویت که هُو، به معنی او است، نشانگر این حقیقت است که هویت ساخته نمیشود مگر در ارتباط و واکنش به دگران هویتساز. به این معنا که تا فرد نتواند دگربودگی را درک کند و به غیریتسازی صحیحی نرسد، نخواهد توانست حدومرز هویت اجتماعی و فردی خود را ترسیم کند. از این جهت، بر جهان اسلام نیز فرض است تا برای جدایی جریان حق از باطل، دگر هویتساز خویش را شناخته و با غیریتسازی، هویت اصیل خود را ترسیم و تثبیت کند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر گونهشناسی دگر هویتساز از منظر آیتالله خامنهای و پاسخ به این پرسش است که «دگر هویتساز از منظر آیتالله خامنهای طی سالهای 1392 تا 1402 چه بوده است؟» برای نیل بدین منظور، اطلاعات پژوهش به روش کتابخانهای و فیشنویسی و با استفاده از متن بیانات موجود در سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای جمعآوری شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و نوع همبستگی و ارتباط مضامین با استفاده از روش شبکهی مضمون نشان داده شده است و برای کدگذاری دادهها نیز از نرمافزار MAXQDA استفاده شده است. حاصل کدگذاری، استخراج 234 مضمون پایه است که ذیل چهارده مضمون سازماندهنده و مضمون فراگیر دگر هویتساز ادغام شده است. یافتهها نشانگر آن است که آیتالله خامنهای بیشترین تبیین درمورد دگر هویتساز را درخصوص دگران هویت ملی داشتهاند.
The root of identity, which means he, indicates the fact that identity is not created except in relation to and reaction to others who create identity. In the sense that until a person cannot understand otherness and does not reach a correct otherness, he will not be able to draw the boundaries of his social and personal identity. From this point of view, the Islamic world is also required to recognize its other identity-maker in order to separate the flow of truth from falsehood, and draw and establish its original identity through otherness. In this regard, the aim of the current research is to typology of the others who create identity from the perspective of Ayatollah Khamenei and to answer the question, "What is the other identity maker from the perspective of Ayatollah Khamenei during the years 2013 to 2023?" In order to achieve this purpose, the research information was collected by the library method and by using the text of the statements available on the site of the Office of the Preservation and Publication of the Works of Ayatollah Khamenei; The data was analyzed using thematic analysis method; The type of correlation and connection of themes is shown using the theme network method; And MAXQDA software was used for data coding. The result of coding is the extraction of 234 basic themes, which are integrated under 14 organized themes, and an overarching theme with the title of identity maker. The findings show that Ayatollah Khamenei has explained most about the other identity maker regarding the other identity maker for the national identity.
Machine summary:
در ايـن راسـتا، هـدف پـژوهش حاضـر گونه شناسي دگر هويت ساز از منظر آيت الله خامنه اي و پاسخ به اين پرسش اسـت کـه «دگر هويت ساز از منظر آيت الله خامنه اي طي سال هاي ١٣٩٢ تا ١٤٠٢ چه بوده اسـت ؟» براي نيل بدين منظـور، اطلاعـات پـژوهش بـه روش کتابخانـه اي و فيش نويسـي و بـا استفاده از متن بيانات موجود در سايت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيـت الله العظمي خامنه اي جمع آوري شده اسـت .
در ايـن راسـتا، پژوهش خواستار پاسخ به اين سؤال اصلي است که «دگـر هويت سـاز از منظـر آيـت الله خامنه اي طي سال هاي ١٣٩٢ تا ١٤٠٢ چه بوده است ؟»؛ تا با مبنا قرار دادن ايـن دگـران ، بتوان يک حدومرز منطبق با گفتمان انقلاب اسـلامي بـراي هويـت فـردي و اجتمـاعي واقعي خويش ترسيم کرد و «هويت » و «دگر هويت ساز» را موردسنجش قرار داد.
غفاري (١٣٩٠) در پژوهش خويش تلاش دارد بر پايه ي انديشه و ديـدگاه هاي آيـت الله خامنه اي، نشان دهد ريشه ي اصلي مسائل خاورميانه ، چالش هويت اسـلامي ملت هـا بـا ما، ماهيت خودکامه ي دولت هاي عرب در منطقه است کـه ميتـوان آن را دگـر هويـت اســلامي دانســت .
در پايان نامــه ي احمــدلو (١٣٩٢)، ظلم ســتيزي، ســازش ناپذيري و دشمن شناسي، مؤلفه هاي بعد سياسي هويت اسلامي در انديشـه ي آيـت الله خامنـه اي را تشکيل داده است که در ذيل آن دشمنان جمهوري اسـلامي، اسـتکبار و در رأس آن هـا امريکا و رژيم صهيونيستي، تهديد براي بعد سياسي هويت اسلامي محسوب شده اند که ميتوان آن را به نوعي، دگر هويت ساز براي بعد سياسي هويت اسـلامي درنظـر گرفـت .