Abstract:
مقاله حاضر به نقد و بررسی نخستین شماره فصلنامه نامه علوم انسانی میپردازد و از همان زاویهای که در مجله به
نقد کتب پرداخته شده، ابعاد گوناگون شکلی و محتوایی آن را بررسی مینماید. به طور خلاصه، نامه نقد در ترازوی
نقد قرار گرفته و به موازات بیان نقاط قوت و ضعف، صوری، علمی و ارزشی این فصلنامه پژوهشی، نگارندگان،
پیشنهادهای خود را برای تقویت فرهنگ نقد ـ در قالب نامه علوم انسانی ـ ارائه دادهاند.
Machine summary:
"به طور خلاصه، نامه نقد در ترازوی نقد قرار گرفته و به موازات بیان نقاط قوت و ضعف، صوری، علمی و ارزشی این فصلنامه پژوهشی، نگارندگان، پیشنهادهای خود را برای تقویت فرهنگ نقد ـ در قالب نامه علوم انسانی ـ ارائه دادهاند.
امید است که این نوشتار گامی مثبت در پیشبرد اهداف فصلنامه باشد و با رعایت مبانی عدل و انصاف و پرهیز از تنگنظری و غرضورزی، کمکی ــ هرچند ناچیز ــ به نهادینه شدن نقد و بررسی علمی و بیطرفانه در کشور تلقی شود.
در 152 صفحه (4/61%) به مقالات علمی، پژوهشی و انتقادی پرداخته شده که از این میزان، 86 صفحه (4/34%) به بررسی و نقد کتاب اختصاص یافته است، و 66 صفحه دیگر (4/26%) مقالات پژوهشی، تألیفی و معرفی کتاب است.
هر یک از مقالات، به ترتیب در 12، 18، 25، 24، 36، 12، 14 و 8 صفحه جای گرفته است که تناسب لازم بین حجم آنان وجود ندارد ـ گرچه این ایراد، با توجه به انتقادی بودن مجله و تنوع متون نقد شده از حیث کم وکیف ، قابل چشم پوشی است.
(1) مقاله «جایگاه دانشگاه از دیدگاه امام خمینی (ره)» به تبیین مبانی اندیشه امام خمینی درباره دانشگاه پرداخته است و موضوعات: اهمیت دانشگاه، اسلامی شدن دانشگاه، و نفوذ افکار غربی و شرقی بررسی گردیده و ایجاد آرامش در دانشگاه و الگوسازی برای ملل دیگر، به عنوان راهحل معرفی شده است.
برای بهرهگیری از نظریات امام خمینی و مقام معظم رهبری در حوزه علوم انسانی لازم است، مقالات علمی ـ پژوهشی وزینی نگارش یابد که هم باعث اعتبار فصلنامه گردد و هم اینکه خدای ـ نکرده خدشهای به چهره این اندیشمندان بزرگ وارد نشود."