Abstract:
برای توسعه اقتصادی باید برنامهها و طرحهای صنعتی خود را از صنایع تولیدی کوچک آغاز کنیم.کارگاههای کوچک صنعتی در تمام جهان قسمت مهمی از مشاغل صنعتی را تأمین میکنند. واحدهای کوچک صنعتی در راه مدرنیزه شدن و افزایش بهرهوری با مشکلات بسیاری مواجه هستند که از جمله میتوان به مسائل نیروی انسانی،ماشینآلات،تکنولوژی،سرمایهگذاری،مدیریت، بازاریابی و فروش و...اشاره کرد.حل مشکلات و مسائل واحدهای صنعتی کوچک بدون بررسی و تجزیه و تحلیل محیطی که در برنامهریزی استراتژیک بازاریابی باید مورد نظر قرار گیرد امکانپذیر نیست. در این مقاله پژوهشی بر شناسایی و تعیین عوامل مؤثر در بهبود کارایی برنامهریزی بازاریابی،به منظور ساماندهی،و رونق و رشد صنایع کوچک ایران تأکید شده است.این تحقیق 50 واحد کوچک صنایع تولیدی تحت پوشش وزارت صنایع،صنعت برق و الکترونیک در سطح شهرستان تهران را شامل میشود و بر اساس روشهای کتابخانهای و پژوهشی میدانی به جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شده است.برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل واریانس یک متغیره استفاده گردیده است.
Machine summary:
"به علاوه آزمون فرضیه شماره 2 نشان داد که از نظر مدیران صنایع کوچک چه عواملی از عوامل محیطی(نوسانات محیطی)بویژه در صنعت برق و الکترونیک در درجه اول اهمیت قرار دارند و بر برنامهریزی بازاریابی مؤسسه آنها اثر دارد که به ترتیب در بخشهای سیاسی،اقتصادی،عرضهکنندگان و دولت،این عوامل عبارتند از: -سیاستهای وزارتخانههای صنایع،معادن فلزات و بازرگانی در زمینه حمایت از صنایع کشور -سیاسیتهای بانک مرکزی و سایر بانکها در چگونگی اعطای وام به مؤسسات صنعتی،نوسانات نرخ ارز،تغییر در میزان واردات کالا از خارج،روند سطح قیمتها و تغییرات آن -تغییرات قیمت مواد اولیه صنایع در بازار -سیاستهای دولت در زمینه تجارت خارجی،تغییرات در نرخ تعرفه گمرکی،سیاستهای مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی با توجه به پاسخهای داده شده به سؤالات پرسشنامه و مصاحبههای حضوری با دستاندرکاران و مدیران صنایع کوچک مهمترین مشکلات صنایع کوچک را میتوان به صورت زیر فهرست نمود: -نبودن برخی از مجموعه ویژگیهای مدیریت از جمله برنامهریزی جامع یا استراتژیک همراه با ریسکپذیری،خلاقیت در نوآوری و..."