Abstract:
در این مقاله ضمن مروری بر اعصار بازاریابی از دیدگاههای مختلف،شاخصههای ویژهی هر عصر از بازاریابی را معرفی خواهیم کرد.سپس نگاه خود را به حوزه نسبتا جدیدی از اخلاقیات بازاریابی که از ضرورتهای بازاریابی نوین یا بازاریابی قرن 21 است معطوف مینماییم و در همین راستا شمایی از طبقهبندی اخلاقیات بازاریابی ارائه خواهیم داد که در آن مبحث اخلاقیات بازاریابی را در دو مقوله خرد-کلان و نیز اثباتی- هنجاری مدنظر قرار میدهد و به بسط این دو مقوله میپردازیم.
Machine summary:
"بررسی اعصار بازاریابی با رویکردی نوین به اخلاقیات بازاریابی حسین رضایی (دکترای مدیریت بازاریابی،استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مجید محمدشفیعی (کارشناسارشد مهندسی مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اعصار بازاریابی1/بازاریابی کلان2/بازاریابی خرد3/ اخلاقیات در بازاریابی4/توجه به ذینفعان(گرایش ذی نفعان)5 چکیده در این مقاله ضمن مروری بر اعصار بازاریابی از دیدگاههای مختلف،شاخصههای ویژهی هر عصر از بازاریابی را معرفی خواهیم کرد.
سپس نگاه خود را به حوزه نسبتا جدیدی از اخلاقیات بازاریابی که از ضرورتهای بازاریابی نوین یا بازاریابی قرن 21 است معطوف مینماییم و در همین راستا شمایی از طبقهبندی اخلاقیات بازاریابی ارائه خواهیم داد که در آن مبحث اخلاقیات بازاریابی را در دو مقوله خرد-کلان و نیز اثباتی- هنجاری مدنظر قرار میدهد و به بسط این دو مقوله میپردازیم.
در طول 20 سال گذشته ملاحظات و توجه بیشتری نسبت به اخذ تصمیمات اخلاقی در حوزه خرد بازاریابی در مقایسه با توجه به پیامدهای حوزه کلان بازاریابی،صورت پذیرفته است.
بهعلاوه دانستیم که توجه بازاریابی خرد به مسائل اخلاقی،محدود و درونشرکتی است ولی درعوض بازاریابی کلان علاوهبر دیدی گسترده،به تبیین دقیق نقش بازاریابی در جامعه میپردازد و نقش آن را باتوجه به بستر فرهنگی،اجتماعی و سیاسی مورد بررسی قرار میدهد.
جدول 4-تلفیقی از دیدگاههای مختلف از دورههای بازاریابی و ویژگیهای غالب هر دوره (به تصویر صفحه مراجعه شود) پینوشتها (1)- (Marketing Eras) (2)- (Macromarketing System) (3)- (Micromarketing) (4)- (Ethics in Marketing) (5)- (Stakeholder Orientation) (6)- (Micromarketing) (7)- (Macromarketing) (8)- (Journal of Marketing) (9)- (Robert Keith) (10)- (Keith,Robert J."