Abstract:
این مقاله درصدد تحقیق مسائل مستحدثه در زمینه«کنترل نسل»است.مسئله موردنظر را میتوان از دیدگاه احکام ثانوی که در ضرورتها جریان مییابد نیز بررسی کرد و همچنین آنرا از منظر حکم حکومتی نیز مورد مطالعه قرار داد.لکن از آنجا که احکام ثانوی و حکومتی بسته به ضرورتها و مصلحتها قابل تغییر میباشند، این مقاله این موضوع را از این زاویه بررسی نکرده است.
این نگارش ابتدا چهار نظریه پیرامون جمعیت که عبارتند از 1-نظریه طرفداران افزایش جمعیت؛2-نظریه مخالفین افزایش جمعیت؛3-نظریه طرفداران جمعیت ثابت؛4-نظریه طرفداران جمعیت متناسب،را مطرح مینماید و سپس انطباق نظر اسلام با یکی از نظرات بیان شده را مورد بررسی قرار میدهد.در ادامه راههای مختلف جلوگیری از تکثیر نسل بیان میشود و ضمن بیان احکام موجود در هر زمینه،حکم فقهی استفاده از این طرق بررسی و در انتها نتیجهگیری صورت میگیرد.
Machine summary:
"بحث تنظیم خانواده اگر از زاویه جواز یا حرمت آن مطرح شود،بحث چندانی را از نظر فقهی به دنبال
ذکر این نکته هم لازم است که بر فرض آنکه در بحث عزل قائل به عدم جواز شویم،میتوان در
مبحث دوم:روشهایی که در آنها از لقاح جلوگیری میشود ولی اثر اینگونه روشها طولانی است.
اگر معلوم شود که عقیم سازی مطلقا بلا مانع است میتوان به راحتی حکم به حلیت این روش نمود.
را جایز بدانیم میتوان بستن لولههای زن را حلال شمرد و الا باید حکم به حرمت این روش داد.
احتمال اول آنکه«فیه باس»دلیل بر حرمت است و حدیث از ادله حرمت عزل باشد.
در شش مورد حکم به جواز عزل شده است بنابراین در موارد دیگر یعنی عزل نسبت به زوجه دائمه
در پاسخ به این حدیث چند استدلال میان اهل سنت مطرح شده است:
است در این معنی که ولادت را قطع میکند ولی اشارهای به حرمت آن ندارد.
نطفه آدمی نیز از این قبیل است و عرف آنرا مال به
از این روایت استفاده میشود که عزل جایز بوده و از جمله حقوقی که لازم باشد مرد آنرا مراعات
محمد بن مسلم از امام باقر(ع)نقل میکند که حضرت فرمود:عزل از زن آزاده مانعی ندارد اگر
در سند این حدیث علی بن الحسن بن نضال،فطحی و ثقه است و علی بن اسباط نیز بنابر یک احتمال،
ظاهر این حدیث حکایت میکند که عزل نه تنها حرام نیست بلکه حتی کراهتی هم ندارد که
البته در صورتی که از ادله دیگر کراهت عزل فهمیده شود میتوان از این حدیث برداشت کرد که"