Abstract:
در گذشته، در دسترس بودن سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه از جمله عوامل اصلی پیشرفت کشورها محسوب می شد. اما در آغاز هزاره سوم، دستیابی به دانش، اشاعه و کاربرد آن جایگاه بسیار تعیین کننده ای در سرنوشت کشورها پیدا کرده است. لذا، جایگاه آموزش عالی در این زمینه انکارناپذیر است. همچنین، نیاز به تدوین و اجرای برنامه های آموزشی و درسی که بتواند هماهنگ با تحولات یاد شده به نیازهای جامعه پاسخ دهد، در اولویت است. در این مقاله ابتدا، ضمن اشاره به ویژگی های برنامه درسی میان رشته ای به هدف ارزشیابی این نوع برنامه درسی اشاره خواهد شد. سپس ملاک های ارزشیابی آن مورد نظر قرار می گیرد و سرانجام، چهار سطح ارزشیابی برنامه درسی میان رشته ای بیان می شود.
Machine summary:
"فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی،سال اول،شماره 3،تابستان 88،ص ص 66-55 چگونگی ارزشیابی برنامههای درسی میانرشتهای عباس بازرگان استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران چکیده در گذشته،در دسترس بودن سرمایه،نیروی کار و مواد اولیه از جمله عوامل اصلی پیشرفت کشورها محسوب میشد.
تا چه اندازه دروندادههای پیشبینی شده،راهبردها و فرایند یاددهی-یادگیری برنامهریزی شده،تحقق هدفهای آموزشی را تسهیل میکند؟ ملاکهای ارزشیابی برنامۀ درسی میانرشتهای برای پاسخ دادن به سؤالهای یاد شده،میتوان هشت ملاک را مدنظر قرار داد و با استفاده از نشانگرهای ذیربط به گردآوری دادههای لازم پرداخت(بازرگان 1387:35-38).
سطح دوم:ارزشیابی یادگیری دانشجویان منظور از ارزشیابی در این سطح،قضاوت دربارۀ میزان یادگیری دانشجویان در برنامههای درسی میانرشتهای اجرا شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین در این سطح از ارزشیابی برنامۀ درسی میانرشتهای،میتوان به اجرای آزمونهای پایانی پرداخت و میزان یادگیری دانشجویان را نسبت به هدفهای برنامه قضاوت کرد.
سطح سوم:به کار گرفتن دانش و مهارتهای کسب شده توسط دانشجویان در فرایند عمل سطح سوم ارزشیابی با استفاده از الگوی کیرکپاتریک به منظور قضاوت در این باره است که دانشجویان برنامۀ درسی میانرشتهای تا چه اندازه موفق شدهاند از دانش و مهارتهای کسب شدۀ خود را در محیط کار و زندگی استفاده کنند.
این الزام بدان علت است که مسائل توسعۀ پایدار را نمیتوان با تواناییهای حاصل از دانش کسب شده از برنامۀ درسی تکرشتهای تحلیل کرد و برای آنها راهحل عرضه کرد.
(2007), Researching and deve/oping/nte/discip/inary teaching: Towards a conceptt/a/frameworkfor c/asstvom communication, Higher education."