Abstract:
سنجش و اندازهگیری رضایت شغلی کارکنان هر سازمان و تعیین عوامل مؤثر بر رضایت یا عدم رضایت شغلی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله بررسی وضعیت میزان رضایتمندی کارکنان فاوای نزسا و تعیین عمدهترین عوامل تأثیرگذار بر آن، است. عوامل اصلی مؤثر بر رضایت شغلی، چهار گروه عوامل فردی، سازمانی، محیط کار و ماهیت کار دستهبندی شدهاند. رضایت شغلی نیز از چهار جنبه رضایت از همکاران و مدیران، رضایت از ارزش کار، رضایت از حقوق و دستمزد و رضایت از شرایط سازمانی مورد بررسی قرار گرفته و دادههای تحقیق از طریق دو پرسشنامه رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن گردآوری شده است. قابلیت اعتماد هر دو پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ اندازهگیری شد و هر کدام بهترتیب 82% و 79% بهدست آمد تعداد نمونههای آماری با بهرهگیری از فرمول کوکران محاسبه و تعداد 151 نفر تعیین گردید برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (مد، میانگین و انحراف معیار و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، فریدمن، دوجملهای و رگرسیون) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که هر چهار گروه عوامل محیط کار (74/2)، عوامل فردی (53/2)، ماهیت کار (53/2) و عوامل سازمانی (20/2) بهترتیب بر رضایت شغلی فاوای نزسا اثر میگذارد. همچنین نتایج تحقیق گویای آن است که در نمره رضایت شغلی کارکنان بیشترین سهم را مؤلفه رضایت از مدیران (206%) و کمترین سهم را مؤلفه رضایت از شرایط سازمانی دارد.
Machine summary:
"حال با توجه به دستآورد این مقاله که شبکههای عصبی ظرفیت بالاتری برای تبیین مدلهای پیچیدهتر دارند، پیشنهاد میشود که متغیرهای جدیدتری مانند ساختار سازمانی (شمینک و کروپانزانو و راپ، 2002: 889) و ویژگیهای شخصیتی افراد (کوشال و کوانتز، 2006: 580) علاوه بر متغیرهای فعلی از طریق شبکههای عصبی آزمون شوند تا این امر مشخص گردد که آیا با افزایش متغیرهای مستقل (ورودیهای شبکه) باز هم ضریب تعیین مدل ادراک عدالت افزایش میبابد؟ به هر حال در حوزهی مطالعات مدیریت، لزوم انجام تحقیقات بیشتری درخصوص کارآیی و اثربخشی دو گروه روشهای کلاسیک و هوش مصنوعی احساس میشود و باید به این نکته اذعان داشت که هنوز جایگاه کاربردی این دو گروه و اولویتهای آنها در پردهی ابهام قرار دارد و صاحبنظرانی مانند لین (2010) معتقدند که استفادهی ترکیبی از دو روش گرچه هنوز مرسوم نیست؛ اما میتواند نتایج دقیقتر و معتبرتری را به ارمغان آورد.
دیگر عوامل مؤثر بر رضایت شغلی که توسط اندیشمندان مختلف ارایه شده است عبارتند از: میزان درآمد، ارتقاء شغلی، شرایط فیزیکی کار، انعطاف و نوآوری، نفس و ماهیت کار و جایگاه اجتماعی آن، ایمنی شغلی، ساختار و فرهنگ سازمانی و ارتباط با همکاران، توجه به ویژگیهای شخصیتی فرد و ارزیابی عملکرد، وجهه و اعتبار سازمانی، عدم ابهام در نقش، تناسب و رویکردها."