Abstract:
امروزه آزمونها به عنوان یکی از قویترین و درعینحال خطرناکترین
وسیله اعمال قدرت در سطوح مختلف آموزش و پرورش مورد استفاده قرار میگیرند.موارد
متعدد استفاده از آزمونها در تصمیمگیریهای مختلف از قبیل سنجش دانش و معلومات
افراد، سنجش توانایی افراد در انجام وظایف محوله در آینده، اعطای گواهینامههای
مختلف، انتخاب افراد صالح برای شغلهای متفاوت و بالاخره صدور مجوز برای ادامه
تحصیل دانشآموزان و دانشجویان، مسئله آزمون و آزمونسازی را به صورت یک پدیده
پیچیده در آموزش و پرورش امروز درآورده است.یکی از مهمترین کاربردهای آزمون، گزینش دانشجو برای مقاطع مختلف تحصیلی
است.اینکار مسئولیت خطیری است که هرچه در سطوح بالاتر انجامگیرد، از اهمیت و
پیچیدگی بیشتری هم برخوردار میشود.اهمیت ویژه این امر به دلیل سرمایهگذاری عظیم
مالی و فکری برروی افراد گزینش شده و پیچیدگی بیشتر آن، به دلیل گستردگی مطالب علمی
مورد سنجش میباشد.به دلیل این گستردگی و پیچیدگی، این مقاله به یکی از صدها رشته
آموزشی محدود شده است.هدف این مقاله، به طور اخص بررسی دقیق آزمونهای زبان انگلیسی
در مقطع کارشناسیارشد و در محدوده سه سؤال زیر میباشد.در پاسخ به این سؤال راهکارهای عملی جهت تهیه و تدوین آزمونهای کارشناسی ارشد
که از اصول علم آزمونسازی بهره میگیرد، ارائه خواهد شد.
Machine summary:
"همانطور که قبلا اشاره شد، از آنجا که نتیجه یک آزمون در روند زندگی افراد تأثیر بسزایی دارد، باید مطالبی که آزمون براساس آن تهیه میشود به دقت مورد بررسی قرار گرفته و نکات مهم مطالب تدریس شده به طور منطقی طبقهبندی و به نسبت در آزمونها گنجانده شوند.
بررسی دقیق سؤالات قسمت دستورزبان نشان میدهد که نهتنها برای تهیه این سؤالات مطالب دوره کارشناسی رشتههای مربوط مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه بسیاری از سؤالات، مشابه سؤالات آزمون سراسری دانشگاهها در مقطع کارشناسی است.
چرا باید تصور کنیم که دانشجویان دانشگاهها پس از چهار سال تحصیل در رشته انگلیسی، خواندن کتابهای متفاوت علمی و ادبی و گذراندن حدود 140 واحد درسی به زبان انگلیسی، هنوز هم مانند فارغالتحصیلان دبیرستانهایند!آیا نظام آموزش عالی کشور قادر نیست در مدت چهار سال تغییر قابل ملاحظهای در میزان توانایی دانشجویان زبان ایجاد کند؟اگر پاسخ مثبت است، پس چطور میتوان ادعا کرد که باید نحوه آزمون دستور زبان در مقاطع مختلف تحصیلی از راهنمایی تا دکتری به بهانه ساده بودن ساختار آزمونهای دستور زبان یکسان باشد؟ بخش واژگان نیز دستکمی از بخش دستور زبان ندارد.
چون باتوجه به شیوه آزمون و امنیت حفظ سؤالات که بعضا در فاصله زمانی کوتاهی بعد از امتحان به طور شاید نامعقول منتشر میشود و پس از مدتی توسط خود سازمان سنجش آموزش کشور به صورت مجموعههایی منتشر میشود، نمیتوان از آنها برای اجراهای بعدی استفاده کرد."