Abstract:
هدف این پژوهش مطالعه «رابطه بین توانمندسازی و خودکارآمدی با رضایت شغلی» است. نمونه آماری شامل 390 نفر از دبیران دبیرستانهای شهر تهران است که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از مناطق 3، 6، 11 و 18 انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: «پرسشنامه مشخصات فردی»، «مقیاس توانمندسازی اعضای مدرسه» شورت و راینهارت، «مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر» و «پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا» که به صورت همزمان توسط گروه نمونه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از روش آزمون همبستگی پیرسون و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین «توانمندسازی» و «رضایت شغلی»، بین «توانمندسازی» و «خودکارآمدی» رابطه مستقیم وجود دارد. بین «خودکارآمدی» و «رضایت شغلی» رابطه ای یافت نشد، در حالی که «توانمندسازی» و «خودکارآمدی» به صورت متعامل با «رضایت شغلی» رابطه داشتند. تحلیل نتایج حاکی از رابطه دو سویه بین «توانمندسازی» و «خودکارآمدی» است یعنی خودکارآمدی در معلمان در افزایش توانمندسازی آنها موثر است و به همین ترتیب توانمندسازی نیز در افزایش خودکارآمدی آنها موثر است. هم توانمندسازی و هم خودکارآمدی بر «رضایت شغلی» نیز تاثیر دارند به گونه ای که با افزایش «توانمندسازی» و «خودکارآمدی» می توان «رضایت شغلی» را در معلمان افزایش داد.
Machine summary:
"همانطور که در این جدول مشاهده میشود،ضرایب بهدست آمده نشانگر رابطۀ مستقیم و معنادار بین تصمیمگیری و رضایت شغلی درونی(0/357- r و 0/01< p )،بین رشد حرفهای و رضایت شغلی درونی(0/366- r و 0/01< p )،بین پایگاه ورضایت شغلی درونی(0/341- r و 0/01< p )،بین خودمختاری و رضایت شغلی درونی&%04617YSRG046G% (0/234- r و 0/01< p )،بین تأثیرگذاری و رضایت شغلی درونی(0/303- r و 0/01< p )است.
جدول 3-تحلیل رگرسیون متغیر رضایت شغلی درونی بر متغیرهای رشد حرفهای،تصمیمگیری و خودکارآمدی (به تصویر صفحه مراجعه شود)*با توجه به نتایج تحلیل جدول 4،در گام اول از بین متغیرهای پیشبینیکنندهخودکارآمدی بیشترین همبستگی را با رضایت شغلی بیرونی دارد(0/318- r )،تغییرات تبیینشده توسط این متغیر 9/9 درصد است.
جدول 4-تحلیل رگرسیون متغیر رضایت شغلی بیرونی بر متغیرهای خودکارآمدی و رشد حرفهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) *بحث *در مطالعۀ حاضر رابطۀ بین«توانمندسازی»و«خودکارآمدی»با«رضایت شغلی»در دبیرانشهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
از طرف دیگر،چون درکشور ما جنبۀ«اقتصادی شغل»به ویژه به دلیل وجود مشکلات اقتصادی گسترده از جمله تورم وافزایش هزینه مسکن در شهرهای بزرگ از جمله،شهر تهران بسیار مهم است،بنابراین متغیرهایدیگری که براساس اطلاعات به دست آمده از پژوهشهای گذشته،به طور منطقی باید در زمینهرضایت شغلی جلوهگر باشد و تحت الشعاع قرار گیرد،مورد توجه پاسخگویان قرار نمیگیرد کهاز آن جمله میتوان به خودکارآمدی اشاره نمود،اگرچه پژوهش مداوس،روبان،فولی و مکگوایر(2003)،نشان میدهد که متغیر خودکارآمدی نه به طور مستقیم،بلکه به صورت واسطهایو در کنار متغیرهای دیگر مؤثر میباشد که این یافته تقریبا با نتایج پژوهش حاضر مطابقت دارد.
399-379,(4)1,pihsredaeL loohcS fo lanruoJ ehT ,sredael rehcaet gnoma tnemrewopme dna noitcafsitas boJ.
noitartsinimdA lanoitacudE ni noitacudE fo rotcoD fo eerged eht rof ytisrevinU dna tnemtimmoc boj rehcaet ot tnemrewopme fo pihsnoitaler ehT."