Abstract:
هدف از این پژوهش، ارزشیابی میزان کیفیت برنامه های مراکز پیش دبستانی شهر تهران بود. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شد و با به کارگیری روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 40 مرکز پیش دبستانی شهر تهران انتخاب شدند. داده های پژوهش به روش های مصاحبه و مشاهده از محیط و فضای مراکز و کلاس های پیش دبستانی جمع آوری شد. یافته های پژوهش نشان داد تعامل مربیان با کودکان در مراکز پیش دبستانی کیفیت لازم را ندارند. تنها در بخشی از مراکز پیش دبستانی، نسبت مربی به کودک تناسب لازم را دارد و نیز نسبت تعداد کودکان به کلاس در نیمی از مراکز پیش دبستانی از تناسب لازم بهره مند بود. مربیان مراکز پیش دبستانی در حد متوسط از مهارت های مورد نیاز حرفه مربیگری بهره مند بودند و بیش از نیمی از مربیان مراکز، آموزش های لازم در حوزه تخصصی گذرانده اند. همچنین روش های یاددهی ـ یادگیری مربیان در مراکز پیش دبستانی در حد متوسط کیفیت لازم را دارند. میان کودکان، مربیان و والدین در حد متوسط تعامل مناسب وجود داشت و کادر آموزشی مراکز به طور متوسط از ویژگی های مطلوب و کیفیت کاری بهره مند هستند. محیط فیزیکی مراکز پیش دبستانی از نظر سلامت و ایمنی کیفیت لازم را دارد.
Machine summary:
(مؤسسة دانشگاهی اوان کودکی ایالت می سی سی پی ۲۰۰۷،٤) مطالعات بسیاری در رابطه بااستانداردها و عوامل تأثیرگذار در کیفیت مراکز پیش دبـستانی انجام شده است اسمیت (۱۹۹۶)مؤلفه هایی چون تعامل بین مربیان و کودکـان ٥، نـسبت مربـی بـه کـودک ٦، انـدازة گروهـی ٧، آمـوزش کارکنـان ٨، مهـارت کارکنـان ٩، روش هـای یـاددهی ـ یادگیری ١٠، هماهنگی میان کودکان ١١، ارتباط با والدین ١٢، ویژگی های کادر آموزشی مطلـوب و 1.
(بارنت ۲۰۰۸،٣) نتایج پژوهش لافرنی ٤(۲۰۰۶) نشان می دهد که کیفیت کلاسی ، رابطـة مـستقیم بـا درجـة دانشگاهی و میزان مهارت آموزی مربیان پیش دبستانی دارد، بـوال و کـسیدی ٥(۲۰۰۱) نیـز در مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که مربیان در کـلاس هـای بـا کیفیـت بـالا دارای مـدرک دانشگاهی مرتبط هستند و رفتارهای مثبـت بیـشتری همچـون حـساسیت و توجـه نـسبت بـه کودکان از خود نشان داده و واکنش های منفی کمتری چون تنبیه و تنـدخـویی در رفتـارآن هـا وجود داشته است .
Relating Quality of center child Care to early cognitive and language Development longitudinally, University of Wisconsin; Madison.
Perspectives on the relationship between education and care in early childhood, Florida, National council for curriculums assessment, NCCA.
NIEER (National institute for early Education Research),(2008).
NIEER (National institute for early Education Research),(2008).
Early Childhood education and care, Parsi: Organization for Economic Co-operation and Development.
High quality preschool; why we need it looks like, Newyork, National institute for early education research.