چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی عوامل زمینه ای اثربخشی سازمان ها می پردازد. هدف از نگارش این مقالـه ، طراحـی مسیر اثربخشی سازمان ها از طریق فرایند مدیریت دانش است . بدون شک اکتساب دانش بـه عنـوان یکـی از فرایندهای اصلی ، در سازمان های دانش محور که دانش اساسی ترین دارایی بـه شـمار مـی رود دارای اهمیـت بسیاری است و از راهکارهای اساسی کسب و بهره برداری از دارایی های دانش سازمان اسـت . در ایـن مقالـه پس از تشریح مدیریت دانش به انواع دانش مورد نیاز سازمان ، راه های شناسایی و استخراج دانش موجود در سازمان با تحلیل نیازها و موجودی دانشی پرداخته و ابزارها و روش های اکتساب دانش ، ضـرورت و اهمیـت اکتساب دانش و تجربه تشریح می شود. هدف اصلی مقاله بر این است که مرحله اکتسـاب دانـش و تبـدیل دانـش ضـمنی بـه دانـش صـریح جهـت هم افزایی سایر مراحل مدیریت دانش بسیار مهم بوده و در نتیجه بر اثربخشی سازمان ها تـاثیر بـه سـزایی دارد؛ بنابراین مقاله حاضر با استفاده از مرور ادبیات تحقیق و براساس مفهوم اکتساب دانش و تجربه ، سعی در تبیین همبستگی بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها دارد. در واقع راهبرد به کار رفته در این تحقیق مدل سازی یا طراحی چارچوب مفهومی با استفاده از ادبیات موضوعی و فرایند انتزاعـی سـازی (روش تحقیـق کیفـی ) و تجسم تحلیل همبستگی برای تبیین رابطه مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها (روش تحقیق کمی ) است که حکایت از کاربرد روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی در این مطالعه دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی مقاله بر این است که مرحله اکتسـاب دانـش و تبـدیل دانـش ضـمنی بـه دانـش صـریح جهـت هم افزایی سایر مراحل مدیریت دانش بسیار مهم بوده و در نتیجه بر اثربخشی سازمان ها تـأثیر بـه سـزایی دارد؛ بنابراین مقاله حاضر با استفاده از مرور ادبیات تحقیق و براساس مفهوم اکتساب دانش و تجربه ، سعی در تبیین همبستگی بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها دارد.
در واقع راهبرد به کار رفته در این تحقیق مدل سازی یا طراحی چارچوب مفهومی با استفاده از ادبیات موضوعی و فرایند انتزاعـی سـازی (روش تحقیـق کیفـی ) و تجسم تحلیل همبستگی برای تبیین رابطه مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها (روش تحقیق کمی ) است که حکایت از کاربرد روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی در این مطالعه دارد.
com / / مقدمه در عصرحاضر که به عصر اطلاعات و دانش موسوم است ، مزیت رقابتی اصلی سازمان ها در سرمایه دانشی ١ آنها نهفته است و هم اکنون بزرگترین شرکت های دنیا برتری خود را نه در دارایی های انباشته ناشی از کارخانجات و حتی بازارهای بزرگ پیش روی آنها، بلکه در دانش در جریان فرآیندهای خود کسب کرده اند؛ بنابراین سازمان هـا یقـین دارنـد کـه برای رقابتی ماندن باید منابع و فعالیت های فکری خود را مدیریت کنند.
Henrie & Hedyepeth 2.
Communities Of Practices / / / شکل ٢: سادهترین نمونه انجمن های خبرگی (احسانی ، ١٣٨٥) الگوی مفهومی تحقیق تحقیق حاضر با استفاده از مرور ادبیات تحقیـق و براسـاس مفهـوم اکتسـاب دانـش و تجربه ، سعی در تبیین همبستگی بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها دارد.