چکیده:
امروزه رشد روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر چشـمگیر آن در افـزایش بهـره وری سـازماندهی دولتـی و خصوصی در سطح جهان ، حرکت جهانی را به سمت بهره گیری از انواع مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات موجـب شده است . در اثر تحولات ناشی از فناوری های جدید و پدیده جهانی شدن ، سازمان پلیس دست خوش تغییرات بنیادی و عمیقی می شود؛ به گونه ای که با انبوهی از چالش ها و پیامدهای اساسی مواجه هسـتند. یکـی از مسـائل اساسـی در ایـن زمینه ، مسئله آموزش و تربیت نیروی انسانی و مباحث مرتبط با آن است . از جمله عوامل پیشرفت هر سـازمان ، دارابـودن اطلاعات ، آگاهی و تحول و نوآوری است ؛ از این رو، سیستم آموزش و تربیت سازمان ، وظیفه دارد این عوامل را بـرای توسعه سازمان فراهم آورد. اگر این امر به شکل صحیحی اتفاق افتد، منجر به تحول اساسی در نظـام آموزشـی و تربیـت پلیس خواهد شد که خود بنیانی برای پیشرفت و توسعه تعالی اسـت . بـراین اسـاس آمـوزش نیـروی انتظـامی جمهـوری اسلامی ایران نیزدر قرن ٢١ نیاز مبرم به توسعه و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردآن دارد. ناجا مـی توانـد با بالا بردن ظرفیت و منابع کافی در جهت دسترسی و استفاده سریع از دانش ، اطلاعات و فناوری توانمندی های خـود را نشان داده و از فرصت ها بهره برداری لازم را داشته و تفاوت و تاثیرگذاری خود در جامعه را در جهت ساماندهی امنیـت عمومی دو چندان سازد. این مقاله با رویکردی به فناوری اطلاعات به تاثیر آن بر آموزش و توسعه نیروی انسـانی پلـیس که در بردارنده موضوعاتی از قبیل تعاریف و مفـاهیم ، چـارچوب نظـری تحقیـق ، بیـان چـالش هـا و معضـلات فنـاوری اطلاعات و ارتباطات ، فناوری و توسعه نیروی انسانی و آموزش نیروهای پلیس است می پردازد. یافته ها وداده های حاصل از تحقیق با رویکرد نظری و روش توصیفی و با هدف ارائه اطلاعات جامع از فناوری اطلاعات و تاثیر آن بـر آمـوزش ، تهیه و تدوین یافته ، و با روش تحلیل منطقی و استدلال عقلانی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است . از نتایج این تحقیق می توان به این واقعیت دست یافت که در اثر تحولات ناشی از فناوری های جدید و پدیده جهانی شـدن ، سـازمان پلـیس وکارکنان آن می توانند دچار تغییرات بنیادی و عمیقی شوند؛ در حالی که با انبـوهی از چـالش هـا و پیامـدهای اساسـی مواجه هستند. یکی از مسائل اساسی در این زمینه ، مسئله آموزش و مباحث مرتبط با آن است . به دلیـل انبـوه اطلاعـات ، تمییز و انتخاب عناصر صحیح و ارائه آنها به شیوه مناسب ، کاری بس سخت و دشوار است که نظام آموزش بایـد آن را انجام دهد. از جمله عوامل پیشرفت هر سازمان به خصوص سازمان ناجا، دارابودن فناوری اطلاعات ، آگاهی و تحـول و نوآوری است ؛ از این رو، نظام آموزش و تربیت هر سازمانی وظیفه دارد؛ این عوامل را برای توسعه سازمان فـراهم آورد. اگر این امر به شکل صحیحی اتفاق افتد، منجر به تحول اساسی در نظام آموزشی وتوسعه نیروی انسانی درسـازمان ناجـا خواهد شد که خود بنیانی برای پیشرفت و توسعه تعالی است .
خلاصه ماشینی:
٤- نداشتن جایگاه مناسب درجامعه : با توجه به ارزش کـاربرد فنـاوری اطلاعـات در کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری ، کـاهش ترافیـک ، صـرفه جـویی در زمـان ، کـاهش / / آلودگی هوا، کمک به رشد عدالت اجتماعی با توجه به ارزش بالای عـدالت در جامعـه اسلامی ایران و ده ها مزایای دیگر این صنعت نوین ، اما باید اذعان کرد که توسـعه ایـن فناوری جهت فراگیری در جامعه دارای معضلات و چالش هایی است که بـا توجـه بـه روند توسعه جهانی و تشکیل جوامع اطلاعاتی ، امروزه دسته بندی کشـورها بـر مبنـای شاخص دیجیتالی که معیاری جهت ارزیابی توانمندی های کشـورها در امـر اسـتفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات است ، صورت می گیرد.
با توجه به مطالب فوق مهم ترین آثاری را که فناوری اطلاعات و ارتباطات می توانـد در توسعه و آموزش نیروی انسانی پلیس داشته باشد عبارت اند از: ١- افزایش سـرعت : محاسـبه و پـردازش سـریع اطلاعـات و انتقـال فـوری آن بـین واحدهای سازمان پلیس ، کاهش زمان انجام کار و ارسال اطلاعات ، افزایش بهره وری و امکان جستجو و دستیابی سریع به اطلاعات را نیز فراهم می کند.
از جمله عوامل پیشـرفت هـر سـازمان بـه خصوص سازمان ناجا، دارابودن اطلاعات ، آگاهی و تحول و نوآوری است ؛ از ایـن رو، نظام آموزش و تربیت هر سازمانی وظیفه دارد این عوامل را برای توسعه سازمان فراهم آورد.