چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش میانجی مولفه های مدیریت کیفیت جامع در ارتباط بین رفتارهای شهروندی و عملکرد سازمانی در یکی از شرکت های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده است کـه از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی ، از نظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی - پیمایشی و همچنین به لحـاظ زمانی نیز جزو تحقیقات مقطعی است . جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شاغل در یکی از شرکت هـای تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ٣ با مدرک کارشناسی و بالاتر بوده که در مجموع ٥٠٠ نفر بودهاند. از این تعداد، ٢١٧ نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های تحقیق پاسخ دادند. اعتبار محتوای پرسشنامه تحقیق توسط خبرگان تایید شده و ضریب پایایی با روش آلفـای کرونباخ محاسبه شد که برای سوالات متغیرها به ترتیب ، ٠/٨٩١درصد برای رفتار شهروندی سازمانی ، ٠/٩٣١ درصد برای مدیریت کیفیت جامع و ٠/٨٨١ درصد برای عملکرد سازمانی به دست آمد. فرضیه های تحقیق ، بـه کمک نرمافزار لیزرل و با تکنیک تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند که نتایج نشان دهنده تاثیر معنادار رفتار شهروندی سازمانی بر مولفه های مدیریت کیفیت جامع (رهبری ، مدیریت کارکنان، توجه به مشتری ، برنامه ریزی ، مدیریت فرایندها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل ) و همچنین تاثیر معنادار این مولفه ها بر عملکرد سازمانی است که نشان دهنده نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع در این رابطه است . در نهایت بر اساس نتایج به دسـت آمـده پیشنهادها و راهکارهایی به شرکت مورد مطالعه و محققان بعدی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر با توجه لزوم ارائه خدمات مناسب و مطلوب از طریق اعمال مدیریت کیفیت فراگیر، چگونگی تأثیرگذاری رفتارهای شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی 1 - Joo & Soonkwan 2 - Pro-social behavior 3 - Extra-role behavior در شرکت با لحاظ کردن مؤلفه های مدیریت کیفیت جامع ، به عنوان مساله پژوهش تلقی شده و دستیابی به راهکارهای مناسب برای بهبود عملکرد سازمانی در زمره اهداف این پژوهش قرارگرفت .
همانطور که در جدول شماره دو نیز آمده است ، در مورد روابط بین اجزای مدل نتایج زیر به دست آمده است : رفتار شهروندی سازمانی بر بعد رهبری مدیریت کیفیت جامع دارای اثر مثبت و مستقیم (٠/٤٨) و معناداری (٦/٣١ )است ، بنابراین فرضیه ١-١ تحقیق تأیید میشود.
رفتار شهروندی سازمانی بر بعد مشتری مدیریت کیفیت جامع دارای اثر مثبت و مستقیم (٠/٤٨) و معناداری (٥/٤٠)است ، بنابراین فرضیه ١-٣ تحقیق تأیید میشود.
رفتار شهروندی سازمانی بر بعد برنامه ریزی مدیریت کیفیت جامع دارای اثر مثبت و مستقیم (٠/٥٠) و معناداری (٦/٤٤)است ، بنابراین فرضیه ١-٤ تحقیق تأیید میشود.
رفتار شهروندی سازمانی بر بعد اطلاعات و تحلیل مدیریت کیفیت جامع دارای اثر مثبت و مستقیم (٠/٥٠) و معناداری ( ٥/٥٦) است ، بنابراین فرضیه ١-٦ تحقیق نیز تأیید میشود.
بعد اطلاعات و تحلیل مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمان دارای اثر مثبت و مستقیم (٠/٤٧) و معناداری (٥/٣١) است ، بنابراین فرضیه ٢-٦ تحقیق نیز تأیید میشود.
بنابراین توجه به رفتارهای شهروندی کارکنان و همچنین تقویت مؤلفه های مدیریت کیفیت جامع برای افزایش عملکرد سازمانی اجتناب ناپذیر است .