چکیده:
دکتر نصر همراه با دیگر سنت گرایان همانند رنه گون ، شواران و گوماراسومی جامعه سنتی را با سازکارهای خاص خود ترسیم نموده اند که تاکنون مخفی نگشته، ولی چنین جامعهای تا حدود بسیاری با مدینه فاضله در عصر ظهور سازگار است
نصر با تفکر سنت گرایی خویش قائل به وحدت متعالی ادیان است که این ایده با حاکمیت امام مهدی در عصر ظهور سازگار نیست و در نتیجه حضرتش وحدت متعالی ادیان را نخواهد پذیرفت
نصر با عنایت به این که سنت اسلامی را برتر و سهلتر از سایر سنن می داند سنت اسلامی را بر می گزیند و بسیاری از آثار خویش را نیز به آن اخنصاص می دهد و در آثار خود بسیاری از مبانی اندیشه مهدویت را به منزله یکی از آموزههای وحیانی اسلام تبیین می کند.
خلاصه ماشینی:
4. خداوند در نظامهای سنتی، موهبت کرده و انسان را خلیفه خویش در زمین گمارده است؛ انسانی که با سیر صعودی به مرحله کمال رسیده و بزرگترین دستمایهاش رسیدن به سیدحسین نصر، معرفت و امر قدسی، ترجمه فرزاد حاجی میرزایی، ص57، چاپ دوم: انتشارات فروزان، تهران 1383شمسی.
اما آیا بر مبنای آموزههای اندیشه مهدویت و عملکردهای حضرت در عصر ظهور نیز، تنها دین واحد (یعنی دین اسلام) میتواند دین حق به شمار آید و وحدت متعالی ادیان بیمعناست یا خیر؟ براساس تعالیم وحیانی دین اسلام، در عصر ظهور قوه خرد تکامل مییابد، انسان به اصل و نهاد خویشتن بازمیگردد، اسلام راستین و بنیادین به زمینیان ارائه میشود، آیین اسلام مرزهای جغرافیایی را در مینوردد، فردی آسمانی و انسانی کامل در میان آدمیان حضور مییابد، تورات و انجیل تحریف نشده به مردمان عرضه میشود، حقگرایی رو به فزونی میرود و نمودهای باطل ریشهکن میگردد.
ب) منجی مصلح، مصداق انسان کامل در اندیشه سنتی دکتر نصر، کمال انسانی و وجود انسانی کامل که با «حقیقةالحقایق» پیوند دارد و عامل اتصال بین این عالم خاکی و ماوراء طبیعت به شمار میرود، نمایان و جلوهگر است، تا جایی که «هدف از ظهور انسان در این جهان آن است که نسبت به موجودات عالم، دانش کلی کسب کند و به انسان کامل یعنی آیینه تمام نمای اسماء و اوصاف الهی تبدیل شود و انسان اگرچه قبل از هبوط خویش، در حالت عدنی به سر میبرد (الانسانالقدیم) و پس از هبوط این منزلت را از دست داد، اما به دلیل اینکه انسان خود را در مقام موجود اصلی عالم وجود که وی میتواند آن را کاملا بشناسد میبیند، میتواند از مقام پیش از هبوط خویش فراتر رفته و به صورت انسان کامل درآید.