چکیده:
درگیری شغلی کارکنان در کار مفهوم نوینی است که به تازگی وارد جستارهای سازمانی شده است . کارکنان درگیر در کار، کارکنانی شاداب، پرانرژی و بهرهورند. این نوع کارکنان تمایل زیادی به تلاش و کوشش در دست یابی به اهداف سازمان دارند. نظر به اهمیت تخصص مراقبت پرواز در مدیریت مثبت رفت وآمدهای هوایی و افزایش ضریب ایمنی پروازها در نظر است تا مطالعه ای در خصوص شناخت بهتر عوامل موثر بر درگیرشدن کارکنان مراقبت پرواز انجام شود. در این پژوهش از متغیر فرهنگ سازمانی ادراکشده و متغیرهای تعدیل گر شرایط روانی ایمنی و معناداری روانی برای بررسی متغیر میزان درگیری شغلی استفاده شد. این مطالعه به صورت میدانی بر اساس دادههای اولیه از فرودگاههای نظامی استان تهران با روش تصادفی ساده جمع آوری شده است . برای گردآوری دادههای مربوطه به درگیری شغلی از پرسش نامه درگیری شغلی کانونگو(١٩٨٢) و فرهنگ سازمانی از پرسش نامه هریسون(١٩٩٣) بهره گرفته شده است . برای دریافت اطلاعات مولفه های معناداری روانی و ایمنی روانی به ترتیب از پرسش نامه می و همکاران(٢٠٠٤) و کان(١٩٩٠) استفاده شده است . دادههای به دست آمده از پرسش نامه توسط نرمافزار SPSS١٩ و مدلسازی معادلات ساختاری (با به کارگیری نرمافزار PLS Smart) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مولفه های فرهنگ سازمانی ادراکشده با ضریب مسیر (٥/٦٤٠)، تعیین کننده میزان درگیری در کارکنان مراقبت پرواز بوده است و متغیرهای شرایط ایمنی روانی و معناداری روانی با ضرایب مسیر(٢/٦٨١ و ٢/٥٥٧) به عنوان تعدیل گر ایفای نقش می کنند؛ بنابراین در نظر گرفتن این متغیرها میتواند به عنوان یکی از راهکارهای افزایش تعهد افراد و افزایش درگیری کاری کارکنان مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مؤلفه های فرهنگ سازمانی ادراکشده با ضریب مسیر (٥/٦٤٠)، تعیین کننده میزان درگیری در کارکنان مراقبت پرواز بوده است و متغیرهای شرایط ایمنی روانی و معناداری روانی با ضرایب مسیر(٢/٦٨١ و ٢/٥٥٧) به عنوان تعدیل گر ایفای نقش می کنند؛ بنابراین در نظر گرفتن این متغیرها میتواند به عنوان یکی از راهکارهای افزایش تعهد افراد و افزایش درگیری کاری کارکنان مورد توجه قرار گیرد.
1 - Carmeli 2 - psychological conditions of meaningfulness and safety 3 - Occupational 4 - Christiansen 5 - Taris & Van-Rhenen مفهوم فرهنگ سازمانی: فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از مؤثرترین عامل پیشرفت سازمانها شناخته شده است و به مجموعه ای از باورها و ارزشهای مشترک اطلاق میشود که بر رفتار و اندیشه اعضای سازمان اثر میگذارد و میتواند نقطه آغازی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید(کبیرزاده و همکاران، ١٣٩١).
پرواضح است که درگیری شغلی معنادار میتواند به عنوان متغیری وابسته با 1- Hatch, jo, mary 2- Lodhal and Kejner 3- Kanungo 4- Fletcher 5- Ouyang, Cheng and Hsieh 6- Ho 7- Mudrack 8- Zagenczyk and Murrell 9- Hafer & Martin 10- Hirschfeld فرهنگ سازمانی ادراکشده مرتبط باشد.
1- Harrison 2- Manetje and Martins 3- Nelson DL, Jepson- Thomas 4- Hackman & Oldham 5- May, Gilson, & Harter 6- Steger, Frazier, Oishi, & Kaler 7- Rothmann & Hamukang’andu 8- Olivier &Rothmann 9- Spreitzer at el.