خلاصه ماشینی:
■ عنوان: اصول اخلاقی حاکم بر رسانه از دیدگاه اسلام با تاکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران ■ نویسنده: محمد فولادیوندا ■ محل نشر: تهران ■ ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، مرکز انتشارات ■ مشخصات ظاهری: ۴۲۴ صفحه - وزیری (شومیز) - چاپ ۱ - ۱۰۰۰ نسخه، شابک: ۹۷۸۹۶۴۴۱۱۸۵۳۱ قیمت: ۱۴۰۰۰۰ ریال معرفی: پژوهشی در زمینه بایستههای اخلاقی حاکم بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با استناد به آموزههای اخلاقی و تربیتی دین اسلام است.
در نوشتار حاضر با توجه به اسلامی بودن نظام حکومتی ایران و نیز ملی بودن رسانه و رادیو و تلویزیون در آن، به تبیین ضوابط اخلاقی مربوط به اطلاعرسانی در رسانه ملی پرداخته شده و اصول و مبانی اخلاقی سازگار با احکام اسلامی بررسی شده است.
نویسنده نخست کلیاتی از اخلاق و اصول اخلاقی ارایه نموده و پس از آن ماهیت رسانه و ویژگیهای آن را مطرح کرده است.
آنگاه مبانی نظری اخلاق رسانه را بررسی و مبانی انسانشناختی، معرفتشناختی، هستیشناختی و ارزششناختی آن را تبیین کرده است.
وی در همین زمینه به اموری مانند: خدامحوری، هدایتگری، ارزشمحوری، تکلیفگرایی، وظیفهگرایی، پایبندی به مصالح نظام اسلامی، مسئولیتپذیری، حفظ شرافت افراد و گروهها، احترام به کرامت انسانی، احترام به حریم خصوصی افراد، احترام به منافع عمومی و توجه به حقوق مردم در دستیابی به اطلاعات درست و واقعی به عنوان اصول و مبانی اخلاقی رسانه اشاره و تزاحم ارزشهای اخلاقی و نیز آسیبهای پیش روی صدا و سیمای جمهوری اسلامی را در این زمینه بررسی کرده است.