چکیده:
قتل یکی از جدیترین نوع جرایم خشن است که خسارتهای جبرانناپذیری را بر قاتل، قربانی خانوادهها و اعضای اجتماع محلی وارد و احساس امنیت اجتماعی را خدشهدار میسازد. روش تحقیق پدیدارشناسی است. در این پژوهش با تمرکز بر دادههای حاصل از مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته با 14 قاتل (12 مرد و 2 زن) بر فهم و شناسایی ریسکفاکتورهایی تلاش شده است که در توضیح چرایی و چگونگی شکلگیری پدیدۀ قتل مؤثرند. نتایج نشان میدهد که در فهم قتل باید به تعاقب رفتارهای ضداجتماعی و ریسکفاکتورهایی که در سطح فردی، خانوادگی، محلی و جامعوی در طول زمان بر سبک زندگی اثر گذاشتهاند، توجه کرد و این مسئله را در نظر گرفت که چگونه رفتار انحرافی از سنین پایین توسعه مییابد و در طول زندگی به چیزهای دیگر تبدیل میشود. به عبارتی باید رفتاری که سنگ بنای رفتار دیگر میشود و یا حتی رفتارهای غیر جرمی که میتواند به رفتارهای جرمی کشیده شود و یا دلالتهایی برای کجروی در مراحل بعدی زندگی داشته باشد، شناسایی شود. مصاحبههای عمیق حاکی از آن است که عمدۀ پاسخگویان در دوران کودکی خود به نوعی درگیر رفتارهای ضداجتماعی چون ولگردی، پرسهزنی، کفتربازی، پرخاشگری، آزار حیوانات و شرارت بودهاند و رفتارهای انحرافی در طول زندگی آنها توسعه یافته است. لذا شناسایی ریسکفاکتورها و کنش و واکنش میان آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.در این تحقیق ، الگوی رابطه بین قابلیت اجرا و اثربخشی راهبرد در صنعت بیمه بررسی شده است . این تحقیق براساس نتیجه ، توسعه ای؛ بر اساس هدف، تبیینی- توصیفی؛ بر اساس نوع داده، کمی- کیفی (ترکیبی) و بر اساس نقش محقق ، مستقل از فرایند تحقیق است . راهبرد این تحقیق به لحاظ کمی، پیمایش و به لحاظ کیفی نظریه داده بنیاد است . جامعه آماری گروه اول برای اجـرای روش کیفی تحقیق ، شامل ١٧ خبره از اعضای هیئت مدیره، مدیران عامل و ارشد شرکت های بیمه است که برای شناسایی عناصر اجراییکردن راهبرد با آنها مصـاحبه اختصاصـی صـورت گرفتـه اسـت . انتخاب این گروه بر اساس شیوه قضاوتی هدفمند است . جامعه آماری گروه دوم برای بخش کمی تحقیق شامل مدیران عامل ، ارشد و معاونت های صنعت بیمه است که با استفاده از فرمول جامعـه نامحدود کوکران ١٠٢ نفر است و به شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با تعداد مدیران هر شرکت بیمه انتخاب شدهاند. به منظور سنجش میزان پایایی پرسش های تحقیق از روش آلفـای کرونبـاخ و برای سنجش روایی سازه پرسش نامه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است . نتایج ایـن آزمونها نشان میدهد که پرسش ها از پایایی و روایی لازم برخـوردار اسـت . از روش نظریـه داده بنیاد برای تحلیل دادههای مصاحبه و از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادههای پرسش نامه استفاده شده است . نتایج این تحقیق حاکی از وجود رابطـه معنـیداری بین اجرایی کردن راهبرد و اثربخشی آن در صنعت بیمه است . ضریب همبستگی بین این دو متغیر ٠.٧٣ است . نتایج تجزیه وتحلیل دادههای کیفی نشان میدهد که از دیدگاه خبرگان صـنعت ، ابعـاد اجرایی کردن راهبرد در صنعت بیمه شامل عوامل انسانی، سازمانی، راهبردی و محیطی اسـت کـه توجه به این عوامل ، میزان اثربخشی آن یا به عبارتی دیگر میـزان تحقـق هـدفهـای راهبـردی را افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
عنوان یکی از صنایعی که توسعه سایر بخش های اقتصادی تا حدود زیادی در گرو موفقیت آن است ، زمانی محقق میشود که شرکت های بیمه به عنوان موتور محرکه این صنعت ارتباط نزدیکی با بیمه گذاران داشته و همواره بـه جلـب رضـایت آنهـا توجه کنند.
ابعاد مختلف مورد توجه در تحقیقات رضایت مشتری نام مدل متغیرها و ابعاد مورد بررسی و عناصر مدل محتوا متن فرایند - کیفیت فنی ستاده - تصویر ذهنی شرکت - کیفیت عملیاتی Grönroos, 2000 مواجهه خدمت - زیباییشناسی - صلاحیت و شایستگی - توجه - موجودبودن - ارتباطات - انعطافپذیری - قابلیت عملکردی - تعهد - راحتی Johnson and - پاکیزگی - یکپارچگی Gustafsson, - دسترسی 2000 - دوستی - قابلیت اعتماد - پاسخ گویی - امنیت Lehtinen and- کیفیت فیزیکی - کیفیت سازمان - کیفیت تعاملی Lehtinen, 1982 Olivar and - محصول خدمتی - محیط خدمتی - تحویل خدمتی Rust, 1994 - قابلیت اعتبار - همدلی Parasuraman, - عوامل محسوس 1985 - اطمینان خاطر - پاسخ گویی همانطور که در جدول ١ مشاهده میشود، تعداد معدودی از مدلهای رضایت بـر عوامل محتوایی تأکید کردهاند.
دسته بندی شاخص های رضایت مشتری با توجه به الگوی سه بعدی پتـیگـرو عبارتاند از: - متغیرهای محتوایی: شامل شرایط قرارداد بیمه نامـه ، تبلیغـات، رضـایت مـالی و شرایط حفظ حقوق بیمه گذار است .
- در بین عوال مطرحشده متغیرهای سـادگی رویـه بوروکراتیـک و سـرعت در انجام امور بیمه ای، دانـش کارکنـان و پاسـخ گـویی دارای بیشـترین تـأثیر بـر رضایت مشتری بوده و پیشنهاد میشود درصورتیکه شرکت هـای بیمـه منـابع محدودی دارند، توجه به این عوامل را در اولویت قرار دهند.