چکیده:
این مطالعه با هدف فهم مقولهها و عوامل مرتبط با بازنمایی حریم خصوصی در میان کاربران فیسبوک و پیامدهای فرهنگی آن تدارک دیده شده است. برای رسیدن به این هدف، نخست پنداشتهای فرهنگی و معنایی کاربران دربارة مفهوم حریم خصوصی شناسایی شده است تا بنیانی برای مطالعة الگوهای فرهنگی بازنمایی یا پنهانسازی و حفاظت از حریم خصوصی در میان کاربران فراهم کند. متناسب با هدف فهم الگوهای فرهنگی، از روش مردمنگاری مجازی استفاده شده است. در خلال کار میدانی، با 21 کاربر فعال فیسبوک در فواصل مختلف مصاحبههای مردمنگارانه آنلاین و آفلاین صورت گرفته و مستندات مجازی مختلف مطالعه شده است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که محوریترین مقوله در این زمینه تعاریف متکثر فرهنگی کاربران از مفهوم حریم خصوصی است که از دو عامل هویتی و به هم پیوستة میل به بازنمایی و میل به پنهان کردن و مترادفهای آن در تعامل اجتماعی با دیگران یعنی میل تماشاباره و میل بازبینانه پیروی میکند.
This study attempted to understand the features and factors associated with representation of privacy among the Facebook users and its cultural consequences. To achieve this goal, first, we studied the cultural and semantic perceptions of the users about the concept of privacy in order to provide a basis for the study of representation, concealment and protection of privacy among the users. In order to understand cultural patterns, we used virtual ethnography. Through the fieldwork we performed online and offline ethnographical interviews with 21 active Facebook users in different intervals. The findings of this study indicated a core feature to be the diversity of the cultural definitions of the users of the concept of privacy. It is based on two factors of “tendency to represent” and “tendency to hide”. The synonyms of these concepts in social interactions are “tendency to view” and “tendency to review”.
خلاصه ماشینی:
مطابق با روش شناسی مردم نگاری که مستلزم ورود به میدان تحقیق ، دسترسی به اطلاع رسانان و انجام مصاحبه های مردم نگارانه و در کنار آن ثبت مشاهدات میدانی و مطالعه اسناد و مدارک است ، داده های اولیۀ گسترده ای تدارک دیده شد و با مقایسۀ دائم این داده ها با یکدیگر از ابتدای شروع فرآیند پژوهش و کدگذاری باز، در نهایت مفاهیم و مقوله هایی به دست آمده است که بر اساس اسناد جمع آوری شده و چندین مرحله گردآوری داده های جدید، به نظر میرسید که امکان گردآوری اطلاعات از اطلاع رسان (مورد) جدید و ناسازگار با این مفاهیم و مقوله ها وجود ندارد.
راهبردهای آفلاین معمولا ناظر به نوعی سانسور و عدم انتشار محتوا از سوی کاربران است در حالی که راهبردهای آنلاین عموما به استفاده از ابزارهای حفاظت از حریم خصوصی در دسترس در پلتفرم نرم افزاری فیس بوک و گاه ابزارهای دیگری اشاره دارد که در این وب سایت شبکۀ اجتماعی فراهم آمده است .
Social network (ing) sites, Computer-Mediated Communication Besmer, Andrew & Lipford, Heather R.
Social network sites: Definition, history, and scholarship, Online Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 13, No. 1, article 11.
Virtual Ethnography, paper presented at Centre for Research into Innovation, Culture and Technology, Brunel University, UK, URL (Accessed on 12.
Norm evolution and violation on Facebook, New Media & .
Bulletin of Science, Technology & Society Vol. 28.
Media & Society, Vol. 14.