چکیده:
توجه به آثار زیانبار آموزشی- اجتماعی آزمونهای سرنوشتساز در زندگی و آیندة شغلی داوطلبان و بررسی عملکرد افراد مختلف عرصۀ آموزش و یادگیری در جهت بازتولید یا تغییر این آثار، رویکردی نوین در آزمونسازی زبان به حساب میآید. این پژوهش سعی دارد با کنکاش در آثار زیانبار کنکور در ایران به بررسی نتایج عملکرد آموزشی افراد در جهت بازتولید یا تغییر آثار منفی منتج از این آزمون بپردازد. بدینمنظور، 60 معلم زبان انگلیسی، 319 دانشآموز پیشدانشگاهی و 15 نفر از والدین ایرانی در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه بود. نتایج نشان داد که فعالیتهای آموزشی افراد، اغلب به بازتولید آثار منفی این آزمون از طریق تأکید بر محتوای آزمون بهجای آموزش برقراری ارتباط از طریق زبان خارجی، تمرین مهارت تستزنی، عدم استفاده از مواد آموزشی مؤثر، مرور سؤالهای آزمونهای گذشته و استفاده از آنها در امتحانات میانترم و پایانترم میانجامد. در پایان، توصیه میشود که افراد با اتخاذ رویکرد انتقادی به بازنگری آثار این آزمون بر فعالیتهای آموزشی- یادگیری خویش بپردازند و برای تغییر شرایط در جهت ارزیابی عادلانهتر و متعاقب آن مؤثرتر تلاش کنند.
Test washback is generally defined as the influence of tests on teaching and learning process. Inspired by Messicks consequential validity and Shohamys critical language testing, this critical impact study explored the transformative or reproductive practices different stakeholders undertake in relation to the detrimental impacts of Konkoor in Iran. The participants were 60 EFL teachers, a sample of 319 pre-university students, and 15 parents in Iran. Questionnaires, observation checklists, and semi-structured interviews were employed to collect the data. The results showed that Konkoor has considerable negative washback on the teaching and learning process. The participants pedagogical practices in return only perpetuated Konkoors impacts by teaching and learning to the test, practicing test-taking techniques, using in-authentic materials, reviewing previous Konkoor items in class and tests. Finally, it is suggested that pedagogical practices should transform the high-stakes testing situation and the related hazardous test impacts and thus result in fairer learning-oriented language assessment.