چکیده:
اخلاق حرفه ای در تبلیغات به چگونگی به کارگیری اصول اخلاقی توسط رسانه ها مـی پـردازد و تـاثیر آن را بـر دانـش ، بیـنش و روش رفتـاری مخاطبـان ارزیـابی مـی کنـد و مبحـث اخـلاق اطلاع رسانی به مبحث استفاده یا عدم استفاده از اطلاعات می پردازد. در این مقالـه تـلاش شـده است با بهره گیری از نتایج آماری حاصل از دو روش مصـاحبه عمقـی (دلفـی ) جهـت اسـتخراج شاخص های اندیشمندان ، صاحب نظران ، اسـتادان ، سیاسـت گـذاران و دسـت انـدرکاران صـنعت تبلیغات و همچنین تحلیل محتوای پیام های تبلیغاتی منتشر شده از طریـق رسـانه هـای جمعـی جهت تشخیص میزان پایبندی رسانه ها به این شاخص ها، مورد بررسی قرار گیرد. نتـایج حاصـل از این پژوهش نیز تدوین ١٤ شاخص استخراج شده از ١٢٨ شاخص مقدماتی است که می تواننـد برای تدوین نظام اخلاق حرفه ای مورد بهره برداری قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
در این مقالـه تـلاش شـده است با بهره گیری از نتایج آماری حاصل از دو روش مصـاحبه عمقـی (دلفـی ) جهـت اسـتخراج شاخص های اندیشمندان ، صاحب نظران ، اسـتادان ، سیاسـت گـذاران و دسـت انـدرکاران صـنعت تبلیغات و همچنین تحلیل محتوای پیام های تبلیغاتی منتشر شده از طریـق رسـانه هـای جمعـی جهت تشخیص میزان پایبندی رسانه ها به این شاخص ها، مورد بررسی قرار گیرد.
اولویت اول شاخص برجسته خبرگان شاخص های برجسته خبرگان فراوانی رعایت سلامت جسمی و روانی مخاطبان 30 تناسب با فرهنگ جامعه و مخاطب 29 فرهنگ و آموزش عمومی 27 حمایت از حریم خصوصی 23 عدم سوء استفاده از زودباوری کودکان 19 رعایت اصل احترام به مخاطب 17 توجه به سرمایه اجتماعی سازمان 16 عدم سوء استفاده از شهرت تجاری 14 ممنوعیت از تقلید 12 ارائه گواهی و توصیه های معتبر 9 عدم سوء استفاده از بی تجربگی بزرگسالان 9 صرفه اقتصادی و سودجویی 8 مسئولیت آگهی دهنده در عوارض ناشی از پخش 8 مسئولیت کانون آگهی و رسانه پخش کننده در عوارض ناشی ازپخش 7 رتبه مورد توافق گروهـی ، بـه ازای هـر شـاخص و RG بـه صـورت گروهـی و بـه ازای همـه شاخص ها به دست آمد.
جمع بندی و نتیجه گیری بر اساس مطالعات حاصل از این پژوهش و با توجه به کارکرد رسانه ها در انتقـال پیـام هـای تبلیغاتی در زمینه رعایت اخلاق حرفه ای و احترام به حقوق مخاطبـان ، شـاخص هـای مـورد تأکید خبرگان صنعت تبلیغات به ترتیب اولویت عبارتند از: ١.