چکیده:
هدف این پژوهش، ارزیابی رابطه بازارگرایی با عملکرد بانک ها و تاثیر نقش میانجی رضایت کارمندان و رضایت مشتریان در رابطه بین بازارگرایی و عملکرد می باشد. به این منظور، هشت فرضیه تدوین گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیه ها، از پرسشنامه ای استاندارد حاوی 32 سوال استفاده شد و بین 118 نفر از مدیران، 165 نفر از کارمندان و 384 نفر از مشتریان بانک ملت در سطح استان گیلان، به عنوان جامعه آماری تحقیق جهت پاسخگویی به بخش های مختلف پرسشنامه توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که بازارگرایی هم به طور مستقیم و هم به واسطه متغیرهای میانجی رضایت کارمندان و رضایت مشتریان نیز با عملکرد رابطه ای مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش تلاش میشود تا نقش میانجی رضایت کارکنان و مشتریان در ارتباط میان بازارگرایی و عملکرد از طریق مدل یابی معادلات ساختاری در شعب بانک مورد آزمون قرار بگیرد.
Cheruiyot Samwel, Kotut, "Market Orientation and Firm Performance in the Manufacturing Sector in Kenya", European Journal of Business and Management, Vol. 4, No. 10, 20-27, 2012.
R. , Birgelen, Marcel, "Effects of Perceived Employee Emotional Competence on Customer Satisfaction and Loyalty: The Mediating Role of Rapport", Journal of Service Management, Vol. 24, No. 1, 5-24, 2013.
, Prykop, Catja, "The Role of the Sales Employee in Securing Customer Satisfaction", European Journal of Marketing Vol. 46, No. 3/4, 489-508, 2012.
Gounaris, Spiros and Boukis, Achilleas, "The Role of Employee Job Satisfaction in Strengthening Customer Repurchase Intentions", Journal of Services Marketing, Vol. 27, Iss: 4, p1, 2013.
Jyoti, Jeevan and Sharma, Jyoti, "Impact of Market Orientation on Business Performance: Role of Employee Satisfaction and Customer Satisfaction", Journal of Business Perspective, 16, p.
Osuagwu, Linus and Obaji, Rita, "Market Orientation In Nigerian Manufacturing Companies", International Business & Economics Research Journal, Volume 8, Number 9, p 68, 2009.
Paul Williams, Earl Naumann, "Customer Satisfaction and Business Performance: A Firm-Level Analysis", Journal of Services Marketing, Vol. 25, Iss: 1, 20-32, 2011.
Subramanian, Ram, Kumar, Kamalesh and Strandholm, Karen, "The Role Organization Competencies in the Market Orientation –Performance Relationship", International Journal of Commerce and Management, Vol. 19 ,No. 1, p.
, "Delineating the Effect of Market Orientation on Services Performance: a Component-Wise Approach", The Service Industries Journal, Vol. 30, No. 3, p.