چکیده:
جهانی شدن، پیوستگی بازارهای جهانی و تشدید رقابت اقتصادی در سطح جهانی باعث افزایش اهمیت دیپلماسی تجاری و کاهش اهمیت دیپلماسی سیاسی سنتی شده و بر همین اساس اکنون از یک سو صحبت از لزوم بازنگری و بازتعریف وظایف و ساختار سازمانی وزارت امور خارجه می شود و از سوی دیگر به لزوم ایجاد یک دستگاه مستقل متولی هدایت و پیشبرد دیپلماسی تجاری اشاره می شود. بر همین اساس، یکی از مسائلی که اکنون مطرح است، ساختار سازمانی مناسب برای هدایت و پیشبرد دیپلماسی تجاری است. مقاله حاضر به این موضوع اختصاص یافته و با بررسی ادبیات موجود به این نتیجه رسیده است که در مورد ساختار نهادی دیپلماسی تجاری، تنوع زیادی بین کشورها وجود دارد ولی در مجموع به نظر می رسد که اولا هر چه کشورها توسعه یافته تر شده و بیشتر به سمت اقتصاد گرایش می یابند، اهمیت و استقلال حوزه دیپلماسی تجاری نیز بیشتر شده و وزن وزارتخانه های متولی تجارت یا سازمانهای توسعه تجارت افزایش می یابد و ثانیا در مورد تفکیک دو سطح سیاست گذاری کلان و تجارت عملی هم بهتر است این دو حوزه از استقلالی نسبی برخوردار باشند و در عین حال سازوکاری ایجاد شود که بین این دو حوزه ارتباط و هماهنگی برقرار گردد.
خلاصه ماشینی:
com دیپلماسی / دیپلماسی تجاری / ساختار نهادی / جهانی شدن / منطقهگرایی / سازمان توسعه تجارت چکیده جهانی شدن، پیوستگی بازارهای جهانی و تشدید رقابت اقتصادی در سطح جهانی باعث افزایش اهمیت دیپلماسی تجاری و کاهش اهمیت دیپلماسی سیاسی سنتی شده و بر همین اساس اکنون از یک سو صحبت از لزوم بازنگری و بازتعریف وظایف و ساختار سازمانی وزارت امور خارجه میشود و از سوی دیگر به لزوم ایجاد یک دستگاه مستقل متولی هدایت و پیشبرد دیپلماسی تجاری اشاره میشود.
بر این اساس، به نظر میرسد که برای همه کشورها نمیتوان نسخه واحدی پیچید و عوامل گوناگونی مثل سطح توسعه، ظرفیتهای سازمانی، منافع خارجی و داخلی درگیر، اهداف و انتظارات بینالمللی، وزن رویکردهای سیاسی-امنیتی یا اقتصادی-تجاری، وزن و سهم بخش دولتی و بخش خصوصی، و غیره میتوانند بر انتخاب ساختار سازمانی مناسب برای هدایت و پیشبرد دیپلماسی تجاری تأثیر بگذارند و با توجه به عوامل دخیل باید به مقایسه سود و زیان هر ساختار یا الگوی سازمانی پرداخته و ساختار یا الگوی مناسب را برگزید.
[54] جمعبندی و ملاحظات جهانی شدن، پیوستگی بازارهای جهانی و تشدید رقابت اقتصادی در سطح جهانی باعث افزایش اهمیت دیپلماسی تجاری و کاهش اهمیت دیپلماسی سیاسی سنتی شده و بر همین اساس اکنون از یک سو صحبت از لزوم بازنگری و بازتعریف وظایف و ساختار سازمانی وزارت امور خارجه میشود و از سوی دیگر به لزوم ایجاد یک دستگاه مستقل متولی هدایت و پیشبرد دیپلماسی تجاری اشاره میشود.
The Effect of Market Orientation on Performance: The Role of Employee and Customer Satisfaction (Case Study: Mellat Bank, Guilan Province) 4 Mohammadreza Taghizadeh Joorshari Mohammad Taleghani 5.