چکیده:
نهادهای مالی و به طور خاص بانک ها به عنوان منابع اصلی مبادلات مالی و دروازه ای برای پرداخت ها از دیرباز نقش به سزایی در توسعه و رشد اقتصادی کشورها ایفا نموده اند. علاوه بر اهمیت اقتصادی بانک ها، وجود بازارهای به شدت رقابتی، اهمیت اجرای سیستم هایی را به منظور افزایش کارایی بانک ها از یک سو و ارزیابی عملکرد انها را از سوی دیگر برجسته می سازد. در این مقاله ابتدا به تشریح اصول، مفاهیم، کاربردها، مزایا و معایب، وهمچنین مراحل اجرای مدل کارت امتیازی متوازن به عنوان یک روش ارزیابی عملکرد پرداخته شده است و سپس تحقیقات انجام شده در زمینه مدل مفهومی تحقیق بررسی و مرور گردیده است. به منظور اجرای ارزیابی عملکرد شعب بانک ملی واقع در شهرستان سنندج، شاخص ها ارزیابی به تفکیک برای منظرهای چهارگانه مدل کارت اعتباری متوازن انتخاب گردیده و سپس با استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی، شاخص های کلیدی و مهم برای ارزیابی شعبی که بیشترین سهم در ایجاد تغییرات و واریانس مولفه ها را دارند، نهایی گردید. به منظور دستیابی به نتایج دقیق تر و امکان مقایسه آنها با یکدیگر، برای اولویت بندی و ارزیابی عملکرد شعب مورد مطالعه، از روش تحلیل عاملی، استفاده شده است و رتبه بندی شعب بر اساس این روش ارائه شده است. در بخش انتهایی نتایج رتبه بندی بر اساس روش تحلیل عاملی با وضعیت موجود شعب مقایسه شده و پیشنهاداتی نیز برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
به منظور اجرای ارزیابی عملکرد شعب بانک ملی واقع در شهرستان سنندج، شاخصها ارزیابی به تفکیک برای منظرهای چهارگانه مدل کارت اعتباری متوازن انتخاب گردیده و سپس با استفاده از روش تحلیل مولفههای اصلی، شاخصهای کلیدی و مهم برای ارزیابی شعبی که بیشترین سهم در ایجاد تغییرات و واریانس مولفهها را دارند، نهایی گردید.
روش کارت امتیازی متوازن که یکی از مدلهای مناسب جهت سنجش عملکرد میباشد، علاوه بر جنبه مالی بر جنبه مشتری، فرآیندهای داخلی، جنبه رشد و یادگیری و با توجه به ویژگیهای سیستم مورد مطالعه بر سایر جنبههای آن نیز تأکید دارد [8].
مهمترین شاخصهای چهار منظر مدل کارت اعتباری متوازن برای ارزیابی عملکرد این بانکها را به صورت زیر تعریف کردند: جنبه مالی: اداره (رسیدگی) درآمد هزینه، نسبت سهم بازار مشتریان، توانایی دستیابی به سود و مدیریت داراییها جنبه مشتری: جذب مشتریان جدید، موقعیت مالی ویژه تعیین شده، سودآوری مشتری، حفظ و ابقای مشتری و اعتماد مشتریان جنبه فرآیندهای داخلی کسب و کار: ابتکار، راهاندازی، خدمات پس از فروش.
برای اولویتبندی و ارزیابی عملکرد شعب مورد مطالعه از روش تحلیل عاملی استفاده شده است.
Fang Lo, Shin & Min Lu, Wen "An Integrated Performance Evaluation of Financial Holding Companies in Taiwan", European Journal of Operational Research Volume 198, Issue 1, pp: 341-350, 2007.
"Evaluating Business Performance of Wealth Management Banks, European Journal of Operational Research, Volume.
, Tzeng, Gwo-Hshiung & Chen, Yi-Hsuan “A fuzzy MCDM Approach for Evaluating Banking Performance Based on Balanced Scorecard”, Expert Systems with Applications, Volume 36, pp: 10135–10147, 2009.