چکیده:
در دنیای امروز بقای بلندمدت یک کسبوکار به قدرت و توانایی آن بنگاه برای معرفی موفق محصولات جدیدش به بازار وابسته است. وجود بعضی از عوامل پیش برنده توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک ورزشی باعث اهمیت یافتن توسعه محصول جدید در این صنعت شده است. هدف این مقاله شناسایی و رتبهبندی عوامل حیاتی موفقیت پروژههای توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک ورزشی است. در مرحله اول، عوامل مهم در پژوهشهای پیشین موردبررسی قرار گرفت، سپس با خبرگان صنعت باتجربه بالاتر از ۱۵ سال از روش گلوله برفی، مصاحبه به عمل آمد، در ادامه شاخصها و عوامل اصلی کدگذاری و شناساییشده و درنهایت با تهیه پرسشنامه بسته، در بین جامعه موردنظر با ۸۰ نمونه، نظر مدیران باتجربه کمتر از ۱۵ سال با استفاده از روش تصادفی ساده، در رابطه با این موارد سنجیده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که شش عامل، به ترتیب اولویت، بازاریابی و فروش، تیم توسعه محصول، تکنولوژی، طراحی و تولید، توانایی سازمانی و تجاریسازی شناسایی و شاخصهای کلیدی هریک از عوامل را بررسی و رتبهبندی نموده و از طریق نرم افزار اس پی اس اس مطلوبیت هریک با استفاده از آزمون تی-تست تک نمونهای سنجیده و با استفاده از آزمون فریدمن رتبهبندی شدهاند، درنهایت از طریق لیزرل برازش مدل مفهومی در حد مطلوب ارزیابی شد و عامل تکنولوژی با بار عاملی۲۵/۰ مورد تائید قرار نگرفت که حاکی تأثیر کم این عامل در این صنعت میباشد.
خلاصه ماشینی:
". ) (لینک، ۱۹۸۷)؛ (کوپر و کلیشمینت، ۱۹۹۳b) وجود برنامه مناسب برای پخش محصول (کوپر، ۱۹۷۹b)؛ (کوپر و کلیشمینت، ۱۹۹۳a)؛ (دی بنتو، ۱۹۹۹)؛ (لینک، ۱۹۸۷)؛ (میشرا و همکاران، ۱۹۹۶)؛ (پولتن و بارکلی، ۱۹۹۸)؛ (مو و همکاران، ۲۰۰۷) دسترسی آزاد شرکت به کانالهای اطلاعاتی و ارتباطی (لینک، ۱۹۸۷) کمی هزینه تولید محصول (مو و همکاران، ۲۰۰۷) محصول با برگشت سرمایه سریع همراه خواهد بود (کوپر، ۱۹۷۹a)؛ (مو و همکاران، ۲۰۰۷)؛ (مونتویو ویس و کلانتون، ۱۹۹۴) سازمان از تسهیلات مالی خوبی برخوردار است (کوپر، ۱۹۷۹b) ادامه جدول ۵- متغیرهای تأییدشده بهوسیله خبرگان( حاصل از پیشینه پژوهش) زمان کوتاه برای دسترسی به بازار (مو و همکاران، ۲۰۰۷) نبود رقبای غالب به بازار (کوپر، ۱۹۷۹b)؛ (کوپر و کلیشمینت، ۱۹۹۳a)؛ (دی بنتو، ۱۹۹۹)؛ (مونتویو ویس و کلانتون، ۱۹۹۴)؛ (مو و همکاران، ۲۰۰۷)؛ (پاری و سونگ، ۱۹۹۴)؛ (یپ و سودر، ۱۹۹۴) حمایت مدیران ارشد از پروژه توسعه محصول (کوپر و کلیشمینت، ۱۹۸۷a) انجام تست بازار (کوپر، ۱۹۷۹a، ۱۹۷۹b) پژوهش فنی اعضای تیم توسعه محصول (کوپر، ۱۹۹۹) پیچیدگی تکنولوژی (مو و همکاران، ۲۰۰۷) نگاه جهانی به محصول (کوپر، ۱۹۹۹) پتانسیل تکنولوژی بالا است (مو و همکاران، ۲۰۰۷) پیشنهاد تخصصی و کاربردی بر مبنای نتایج و یافتههای پژوهش به مدیران با توجه به اهمیت بازاریابی در یافته های پژوهش، مدیران صنعت پوشاک ورزشی می باید از با فنون جدید یا بازاریابی نسل سوم برای جذب و نگهداری مشتریان استفاده کنند، توجه ویژه ای به ویژیگی ظاهری محصولات داشته باشند، عدم وجود برند قوی در ایران فضایی را برای رشد شرکتهای نوآور با رویکرد توسعه محصول ایجاد کرده، و شرکتهایی که بتوانند برند سازی کنند و جایگاهی برای خود به واسطه توسعه محصول ایجاد کنند از موفقیت چشم گیری برخوردار خواهند شد."