چکیده:
بهاشتراکگذاری دانش، مرحلهای اصلی در مدیریت دانش بهشمار میرود. تاکنون عوامل متعددی در تحقیقات برای توصیف رفتار بهاشتراکگذاری دانش بهکاررفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انگیزههای فردی بر رفتار بهاشتراکگذاری دانش با توجه به نقش تعدیلکنندۀ ارزشهاست. بهمنظور آزمون مدل، ایدهشهر بهعنوان یکی از نمونههای موفق جوامع مجازی ایرانی که در آن رفتار بهاشتراکگذاری دانش بهصورت واقعی صورت میگیرد، انتخاب شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوۀ گردآوری اطلاعات، توصیفی ـ پیمایشی محسوب میشود. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد و تحلیل دادهها با بهرهمندی از روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. بر اساس نتایج جمعآوریشده از 217 کاربر فعال ایدهشهر (بر اساس جدول کرجسی و مورگان)، تأثیر انگیزههای درونی بر رفتار بهاشتراکگذاری دانش به تأیید رسید. از سوی دیگر، ارزشهای کاربران نقش تعدیلکنندهای در روابط میان نوعدوستی و شهرتطلبی با رفتار بهاشتراکگذاری دانش نداشت و فرضیههای مرتبط با ارزشها به تأیید نرسید
خلاصه ماشینی:
بــر ايــن اســاس ، پــژوهش حاضــر، ابتــدا بــا مــروري بــر پيشــينة نظــري پــژوهش ، رفتــار به اشتراک گذاري دانش و کميت و کيفيت اين رفتار (متغير وابسـته )، انگيـزه هـاي فـردي شـامل نوع دوستي و شهرت طلبي (متغير مستقل ) و ارزش هاي کاربران (متغير تعديل کننـده ) را بـه بحـث مي گذارد و با طرح چارچوب مفهومي ، روش پژوهش و ذکر نتايج به دست آمده ، به ارائة پيشنهادها و محدوديت هاي تحقيق مي پردازد.
متغيـر مسـتقل انگيزه هاي فردي معطوف به مشارکت دانشي ، «نوع دوستي » و «شـهرت طلبـي » اسـت و متغيـر وابستة رفتار به اشتراک گذاري دانش شامل «کيفيت و کميـت رفتـار بـه اشـتراک گـذاري دانـش » مي شود که از مدل چانگ و چوانگ (٢٠١١) استخراج شده است .
همچنين با در نظرگرفتن ارزش هاي کـاربران نيز به عنوان متغير تعديل گر بر رابطة ميان انگيزه هاي فردي و رفتار به اشتراک گذاري دانش ، مدل مفهومي پژوهش همان گونه که در شکل ١ مشاهده مي شود، توسعه يافت .
پيشنهادهايي براي جامعة آماري پژوهش حاضر، دربردارندة يافته هايي در خصوص انگيزه هاي فردي و ارزش هـاي کـاربران حـول رفتار تسهيم دانش آنان در جامعة مجازي ايده شهر بود.
A compound model of Islamic Azad University academic member’s intent to knowledge sharing with the approach of perceptual factors (Survey around North Branch of Tehran and Science and Researches Campus).
Cultural influences on knowledge sharing through online communities of practice.
Motivation and barriers to participation in virtual knowledge-sharing communities of practice.
Evaluation model for knowledge sharing in information security professional virtual community.