چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار مورد مطالعه شرکت چای شاهسوند طراحی و اجرا شده است. تحقیق حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و در این پژوهش با توجه به نوع تحقیق از آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و دسته بندی متغیرها و پاسخ های مرتبط با آنها و از آمار استنباطی برای آزمون تاثیر آمیخته بازاریابی سبز با روش آزمونt تک گروهی با کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. همچنین با استفاده از آزمون فریدمن به اولویت بندی آمیخته بازاریابی سبز بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار پرداخته شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها بر روی 388 فرد نمونه از خریداران چای شاهسوند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند علاوه بر تایید تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار در شرکت چای شاهسوند نشان داد که اولویتهای آمیخته بازاریابی سبز به ترتیب ترفیع سبز، توزیع سبز، قیمت سبز و در نهایت محصول سبزمی باشد. با استفاده از نتایج حاصل از این پژوهش می توان به ارائه راهکارهای موثری برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار دست یافت
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار (مطالعه موردی: شرکت چای شاهسوند) اعظم ملکی 1، مهدی دارینی 2 1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه، اصفهان، ایران 2 عضوهیات علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاداسلامی واحد تربت جام،ایران چکیده .
جدول 8- آزمون فریدمن اولویت بندی آمیخته بازاریابی سبز موثر بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار تعداد کی دوی فریدمن درجه آزای سطح معناداری 388 15.
در جدول 9 میانگین رتبه ها و اولویت آمیخته بازاریابی سبز موثر بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار نشان داده شده است.
05= α بین آمیخته بازاریابی سبز موثر بر ایجاد مزیت رقابتی پایداردر شرکت چای شاهسوند، اولویت وجود دارد و ترفیع سبز دارای اولویت اول، توزیع سبز دارای اولویت دوم، قیمت سبز دارای اولویت سوم و در نهایت محصول سبز دارای اولویت چهارم می باشد.
همچنین با توجه به نمونه های تحت بررسی ترفیع سبز بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار تاثیر دارد، لذا به شرکت ها توصیه و پیشنهاد می شود در تدوین استراتژی شرکت بر استراتژی های تمایز محصول بر اساس سبز بودن آنها باشد، در تبلیغات خود به ارائه تصویری از سازمان به عنوان سازمان دوست دار محیط زیست و استفاده از محرکهای تشویقی برای استفاده از محصولات سبز توجه بیشتری نمایند.
Green Marketing: Challenges and strategies for Indian Companies in 21st century, International Journal of Research in ,Business Management (IMPACT: IJRBM) ISSN(E): 2321-886X; ISSN(P): 2347-4572,Vol. 2, Issue 5, May 2014, 91-104.