چکیده:
هدف این مطالعه بخش بندی بازار یـا شناسـایی گـروه هـایی از مشـتریان بانـک هـا اسـت کـه بـه یـک طـرح بازاریابی ، پاسخ یکسان نشان می دهند. بدین منظور از تعداد ٦٤٠ پرسشنامه به روش نمونه برداری ناحیه ای در قالب واحد خانوار پس از تعیین روایی (منطقی ) و پایایی (محاسبه آلفـای کرونبـاخ ) آن اسـتفاده شـد. بـرای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی ، تحلیـل خوشـه ای و آزمـون کـای دو پیرسـون اسـتفاده گردیـد. نتـایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که ٦١ معیار انتخاب بانک در قالب ٩ عامل قرار می گیرند کـه در مجمـوع بـیش از ٦٥ درصـد از رفتـار مشـتریان را در زمینـه انتخـاب بانـک توضـیح مـی دهنـد. بـا توجـه بـه عوامـل شناسایی شده ، از تحلیل خوشه ای دو مرحله ای استفاده شد. نتایج نشان داد، مشتریان بر حسب شـباهت پاسـخ هایشان نسبت به ٩ عامل اصلی ، به ٣ خوشه (بخش ) تقسیم شده اند، همچنین نتایج حاصل از آزمون کـای دو پیرسون نشان داد که خوشه ها از نظر سطح تحصیلات ، وضعیت تاهل ، میزان درآمد خـانواده ، میـزان درآمـد شخصی و میزان استفاده از اینترنت با یکدیگر تفاوت دارند. نتیجه اینکه بهتر است بانک ها بـه جـای آن کـه
The main purpose of this study was the bank market segmentation or in other words، dividing bank market into distinct groups of customers who might require separate marketing mix. Gaining this purpose، 640 questionnaires were gathered. To investigate the reliability of questionnaires، content and face validity approaches were used. Furthermore، for the estimation of the reliability of questionnaires، Cronbach coefficient was computed at 0.92. For the analysis of data، statistical approaches including factor analysis، cluster analysis and chi-square test were applied. Principal components analysis revealed the 61 bank choice criteria being in the form of 9 factors، accounting for 65 percent of cumulative variance. Cluster analysis was then employed to divide the customers into 3 clusters due to their similarity of respondents to the main 9 factors. Moreover، chi square test showed that the clusters، associated with educational levels، marital status، family income، individual income and internet using rate، were different. As a result، rather than trying to compete in an entire market، each bank must identify the parts of the market to serve the best.
خلاصه ماشینی:
"واژه های کلیدی : مزایای مورد انتظار، بخش بندی بازار، تحلیل عاملی ، خوشه بندی ، خدمات بانکی طبقه بندی JEL: M٣١ Customer benefit sought segmentation of Mashhad’s bank market S.
Benefit segmentation by factor analysis: an improved method of targeting customers for financial services The International Journal of Bank Marketing, 14, 3-13."