چکیده:
از مهم ترین چالش های مدیران حاضر در سازمانها، عدم استفاده کافی از منابع فکری ، توان ذهنی و ظرفیت های بالقوه انسانی موجود است . بر این اساس توانمندسازی مهم ترین چالش مدیران در عصر حاضر است ؛ با این رویکرد، هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی مدیران معاونت مهندسی ناجا است . پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی است . ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسش نامه است . پرسش نامه به کارگرفته شده دارای ٣٧ سوال و با ابعاد راهبردهای مدیریتی (فراهم کردن اطلاعات، پیوند با نتایج ، اعتمادسازی ، مدیریت مشارکتی ، تشکیل گروههای شغلی ، دادن استقلال و سبک رهبری )، منابع خودکارآمدی (الگوسازی ، حمایت کردن، برانگیختگی هیجانی و پرورش تسلط شخصی ) و شرایط سازمانی (داشتن هدف روشن ، فراهم نمودن منابع ، نظام پاداشدهی ، ساختار سازمانی و ارزیابی عملکرد) بودند که از آن به عنوان عوامل توانمندسازی مدیران معاونت مهندسی ناجا یاد می شود. جامعه پژوهش کلیه مدیران معاونت مهندسی ناجا بود. حجم نمونه لازم با استفاده از جدول مورگان ١٨١ نفر تعیین شد. روایی پرسش نامه به دو شیوه متخصصان و صوری حاصل شد. برای بررسی پایایی ابزار پژوهش ، از آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن ٠.٩١ محاسبه شد. برای بررسی وجود تاثیر بین مولفه های توانمندسازی مدیران معاونت مهندسی ناجا از مدلسازی معادلات ساختاری بهره جسته شد. نتایج پژوهش نشان داد که منابع خودکارآمدی ، شرایط سازمانی و راهبردهای مدیریتی بر توانمندسازی مدیران معاونت مهندسی ناجا موثر هستند.
خلاصه ماشینی:
"پرسش نامه به کارگرفته شده دارای ٣٧ سؤال و با ابعاد راهبردهای مدیریتی (فراهم کردن اطلاعات، پیوند با نتایج ، اعتمادسازی ، مدیریت مشارکتی ، تشکیل گروههای شغلی ، دادن استقلال و سبک رهبری )، منابع خودکارآمدی (الگوسازی ، حمایت کردن، برانگیختگی هیجانی و پرورش تسلط شخصی ) و شرایط سازمانی (داشتن هدف روشن ، فراهم نمودن منابع ، نظام پاداشدهی ، ساختار سازمانی و ارزیابی عملکرد) بودند که از آن به عنوان عوامل توانمندسازی مدیران معاونت مهندسی ناجا یاد می شود.
پرسش نامه به کارگرفته شده دارای ٣٧ سؤال و با ابعاد راهبردهای مدیریتی (فراهم کردن اطلاعات، پیوند با نتایج ، اعتمادسازی، مدیریت مشارکتی، تشکیل گروههای شغلی، دادن استقلال و سبک رهبری)، منابع خودکارآمدی (الگوسازی، حمایت کردن، برانگیختگی هیجانی و پرورش تسلط شخصی) و شرایط سازمانی (داشتن هدف روشن ، فراهم کردن منابع ، نظام پاداشدهی، ساختار سازمانی و ارزیابی عملکرد) بودند که از آن به عنوان عوامل توانمندسازی مدیران معاونت مهندسی ناجا یاد میشود.
سبک رهبری کارکنان از آزادی عمل کافی برای به کارگیری مهارتها برخوردار هستند جدول شماره ٢: پرسش نامه بعد منابع خودکارآمدی (منبع : وتلن و کامرون (٢٠٠٤) به نقل از عبدالهی و نوه ابراهیم (١٣٨٥)) منابع خودکارآمدی روند اجرای موفقیت آمیز کارها به صورت شفاف بیان شده است کارکنان موفق که میتوانند نقش یک الگو را ایفا کنند، مورد تشویق قرار میگیرد الگوسازی الگوهای رفتاری نمونه در محیط کار ارائه میشود کارکنانی که کار خود را به خوبی انجام میدهند، مورد حمایت قرار میگیرند حمایت کردن بازخورد و حمایت مداوم از کارکنان در حوزه کاری انجام میشود / / / منابع خودکارآمدی از علایق و منافع کارکنان حمایت میشود کار کارکنانی که در سازمان تأثیر مهمی دارند، برجسته میشود برانگیختگی هیجانی در جهت شکل گیری رابطه تفاهم و همکاری بین کارکنان تلاش زیادی انجام میگیرد."