چکیده:
مبانی نظری مدیریت استراتژیک، سه دیدگاه را در رابطه با دستیابی به مزیت رقابتی و موفقیت شرکتها در رقابت بیان می کنند: دیدگاه محیطی، قابلیت های سازمانی و هوشمندی رقابتی که هر دو عامل محیط و قابلیت های سازمانی را در موفقیت سازمان ها در رقابت تاثیرگذار می داند.
تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیری است که هوشمندی رقابتی بر رقابت پذیری شرکتها در صنعت مواد غذایی کشور خواهد داشت و این تاثیر را در شرکتهایی با اندازه های بزرگ، و کوچک و متوسط SMEs به شکلی تفکیک شده بررسی و نتایج را با هم مقایسه می کند. این تحقیق بیان می کند توجه به کدام بعد از هوشمندی رقابتی با توجه به اندازه و نوع شرکت می تواند از ما شرکتی توانمندتر و موفقتر در رقابت در صنعت مورد بحث بسازد. در این تحقیق هوشمندی رقابتی در قالب ابعاد هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، بازار، ساختاری- سازمانی و تکنولوژیک بررسی می شود. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت های صنایع غذایی استان تهران هستند و اطلاعات تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار SMART PLS تحلیل شد. نتایج بیان می کند که میزان و چگونگی تاثیرگذاری ابعاد هوشمندی رقابتی بر موفقیت رقابتی شرکتهایی که اندازه های متفاوت دارند در صنعت غذایی کشور کاملا متفاوت از یکدیگر بوده و مدیران شرکتها باید بر اساس اینکه شرکت آنها طبق تقسیم بندی مطرح شده بزرگ و یا کوچک و متوسط نامیده می شود بر اموری که برای موفقیت سازمان آنها در رقابت موثرترند بیشتر تمرکز کنند. در این تحقیق مشخص شد که تاثیرگذارترین بعد از هوشمندی رقابتی بر موفقیت شرکتها در رقابت برای شرکتهای بزرگ فعال در صنعت غذایی، هوشمندی اجتماعی- استراتژیک و در شرکتهای کوچک و متوسط هوشمندی تکنولوژیک است.
خلاصه ماشینی:
"این هوشمندی همچنـین شـامل [٩، ١٢، ١٣، ١٤، ١٥، ١٦، ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠، ٢١، ٢٢، مواردی در مورد: قـوانین ، مالیـات و تـامین مـالی ، مـسائل ٢٣، ٢٤] اقتصادی - سیاسی و نیز مسائل مربوط به منابع انـسانی نیـز جدول ١ : پیشینه تحقیقات داخلی ردیف عنوان تحقیق نویسنده سال انتشار نتیجه بدست آمده از تحقیق 1 بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی بر اثربخشی بازار از طریق فناوری اطلاعات سوری و حکاک 1394 این تحقیق کاربردی در شرکت های SMEs استان لرستان انجام شده و تاثیر هوشمندی رقابتی را بر اثربخشی بازار از طریق فناوری اطلاعات بررسی می کند 2 شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت هوش رقابتی در صنعت الکترونیک با استفاده از منطق فازی آذرنیوش و میرغفوری 1394 هوشمندی رقابتی ، به عنوان یک ابزار مدیریت راهبردی و یکی از سریع ترین زمینه های رشد کسب و کار دنیا، به شمار میرود که برای سازمان میتواند ایجاد مزیت رقابتی کند.
در اینجا خلاصه ای از یافته ها ارائه می شود: ایجاد انعطاف این شرکتها در رابطه آنها با توزیع کنندگان و تامین کنندگان شده و این شرکتهای بزرگ و دارای سرمایه صنعت غذایی در صنایع بزرگ بخش قدرتمند این رابطه را تشکیل مـی دهنـد لـذا امکـان این تحقیق بیان می دارد کـه میـزان تاثیرگـذاری ابعـاد تعویض و تغییر طرف دیگر در صورتی که خطری کسب و هوشمندی رقابتی بـر مولفـه رقابـت پـذیری در شـرکتهای کار شرکت های بزرگ را تهدیـد کنـد وجـود دارد و ایـن بزرگ فعـال در صـنعت غـذایی کـشور بـه ترتیـب شـامل شرکتها به راحتی می توانند از نفوذ و قدرت خود در بـازار هوشمندی اجتماعی - استراتژیک ، هوشـمندی سـاختاری - به نفع خود استفاده نمایند."