چکیده:
امروزه مهمترین دغدغه اکثر سازمان ها، تدوین و پیاده سازی استر اتژی هایی است که موفقیت و بقای آن ها را در شرایط متحول و پیچیده محیطی، تضمین نماید به گونه ای که با حضور فعال در بازار رقابتی نسبت به داشتن سهمی به سزا از این بازار اقداماتی در خور از خود نشان دهند. بنابراین با توجه به شتاب روزافزون تحولات و دگرگونیها در دنیای کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات نامیده می شود و به دلیل بی ثباتی و تغییر پذیری و نیز غیرقابل پیش بینی بودن این تغییرات ، آن چه که سازمان های عصر حاضر به شدت به آن نیازمندند تا بتوانند در بازارهای پویا و پیچیده امروزی جایگاهی داشته باشند و برای خود کسب مزیت رقابتی نمایند؛ توان تولید محصولات و خدمات جدید و منحصربه فرد و قابل رقابت بر اساس نیازهای به روز شده مصرف کنندگان در بازارهای متغیر امروزی است . امروزه ، شناخت و پیش بینی نیازهای مشتری برای بنگاه اقتصادی به منظور کسب مزیت رقابتی و بخش بندی بازار امری ضروری است . مشتری عامل کلیدی و محوری در تقویت سازگاری سازمان با شرایط پیچیده و سخت محیطی قلمداد میشود و جهت گیری همه اهداف ، استراتژیها و نگهداری مشتری است . حفظ و تقویت وفاداری مشتریان برای شرکتهایی که دغدغه حفظ و توسعه جایگاه رقابتی خویش را در بازار دارند چالشی استراتژیک تلقی میشود. شرکتها و سازمان های نوآور فعال در بازارهای رقابتی امروزی در تلاش هایشان برای سرمایه گذاری در فرصتهای بازار به طور موثر تر نسبت به رقبایشان این استعدادهای خود را به کار میبرند تا خود را با نیازهای بازار که به طور مداوم در حال تغییر است هماهنگ سازند لذا به کمک این تلاش در جهت شناسایی نیازهای مشتریان که در نهایت منجر به در دست گرفت بازار می شود می توانند در مقایسه با سایر شرکتهای فعال در بازار مشترک با خود از مزیت رقابتی مناسبی برخوردار شده و به سیر تکاملی و افزایش سیکل بلوغ شرکت خود کمکی شایان را عرضه کنند.
خلاصه ماشینی:
"همچنین اگر نگرش او نسبب به یک نویسنده رمان مثبت و نسبت به نویسنده دیگر منفی باشد، آمادگی او برای پذیرفتن نقطه نظرات مثبت و نسبت دادن جنبه های خوب به نویسند اول بیشتر است تا برای نویسنده دوم (کریمی، ١٣٨٢) - پری تیمیس در تحقیق خود که در سال ٢٠٠٦ انجام داده است معتقد است که نگرش های مثبت یا منفی فرد بر اساس باورها شکل می گیرد این نگرش ها بر روی تصور و نیت فرد تاثیر گذار است و این تصورات مبنای رفتار فرد را تشکیل می دهد (تیمیس ١، ٢٠٠٦) - سید علیرضا موسوی و همکاران در مقاله ای تحت عنوان "بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان (مطالعه ی موردی صنایع الکترونیک و مخابرات : گوشی تلفن همراه نوکیا" انتظارات مشتری، کیفیت ادراک شده ، ارزش ادراک شده ، باورهای مشتری و نگرش های مشتری را از جمله عوامل موثر بر رضایت مصرف کننده بیان میکنند در این تحقیق بیان می دارند که در سطح اطمینان ٩٩% نگرش های مشتری بر رضایت آن ها تاثیر مستقیم و مثبت دارد."