چکیده:
ریاضیات یکی از درسهای مهم و ضروری برای پیشرفت و توسعه همه ی انسانهاست زیرا که باعث تقویت ذهن و حافظه شده و سبب می شودتا در آینده راحت تر با مشکلات دست و پنجه نرم کرده و موفق تر عمل کنند. ریاضیات برخلاف تصور بعضی ازافراد یکسری فرمول و قواعد نیست که همیشه و در همه جا بتوان از آن استفاده کرد بلکه ریاضیات درست فهمیدن صورت مساله و درست فکر کردن برای رسیدن به جواب است . بی شک همه ی انسان ها درطول زندگی با مسائلی رو به رو می شوند که آن ها را وادار به فکر کرده تا برای حلّ مشکل خود به دنبال چاره بگردند. حلّ مساله در زندگی از مهم ترین مشغولیات ذهن بشر است لذا بسیاری از دانشمندان و متفکّران معتقدند که : «هدف کّلی هر آموزشی عبارت است از پرورش استعدادها و توانایی های فرد برای حلّ مساله » در این سخن هدف و منظور از«مساله » هر نوع مشکل و سوالی است که در زندگی روزمره برای ما پیش می آید. با توجّه به اهمّیت موضوع حلّ مساله در زندگی روزمره برهمه ی دست اندرکاران تعلیم و تربیت به ویژه معلمان محترم فرض است که شرایطی را فراهم آورند تا شاگردان با مسائل گوناگون (به خصوص مسائل در حوزه ریاضی) مواجه شده و به حلّ آنها اقدام نمایند. در این پژوهش سعی شده است ابتدا کتاب ریاضی پایه ششم سال ٩٥ که درجهت اهداف برنامه ی درسی ملی تا حدودی تغییر کرده است بایک بررسی کلی ازمحتوای هرفصل تحلیل کنیم و در ادامه با توجه به ناتوانی وضعف دانش آموزان درحل مسله ریاضی با انتخاب دو مبحث کتاب بطور تصادفی روش الگوی حل مسله جورج پولیا را مورد بحث وبررسی قرار دهیم و با آموزش روش حل مسله و راهبرد های آن قدمی در رفع مشکل برداریم .
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش سعی شده است ابتدا کتاب ریاضی پایه ششم سال ٩٥ که درجهت اهداف برنامه ی درسی ملی تا حدودی تغییر کرده است بایک بررسی کلی ازمحتوای هرفصل تحلیل کنیم و در ادامه با توجه به ناتوانی وضعف دانش آموزان درحل مسله ریاضی با انتخاب دو مبحث کتاب بطور تصادفی روش الگوی حل مسله جورج پولیا را مورد بحث وبررسی قرار دهیم و با آموزش روش حل مسله و راهبرد های آن قدمی در رفع مشکل برداریم .
نتیجه گیری در تدوین برنامه درسی (با تاکید بر درس ریاضیات)، ارتباط محتوای آموزشی با درسهای دیگر، همخوانی با روش تدریس ، فراهم آوردن علاقه لازم دانش آموزان به درس ریاضیات، میزان یادگیری دانش آموزان و ویژگی های روش های تدریس معلمان درس ریاضی از اهمیت به سزایی برخوردار استبه همین دلیل با بررسی محتوای کتاب ریاضی ششم دبستان به این نتیجه می رسیم که محتوای این کتاب مشکلاتی که در مطالب وفعالیت وتصاویر ومتن نوشتاری در سالهای قبل وجود داشت را ندارد و نواقص کتاب قبلی تا حدودی حل شده این کتاب تالیف الجدیدسال ٩٥ دارای نقاط قوت بیشتری نسبت به قبل میباشد و نقاط ضعف آن کمتر است و قابل توجه است که این کتاب به موضوعات و طراحی و فعالیت ها توجه خاص کرده است به طوری که توجه به تفاوت های فردی، توجه به تواناهاییهای عقلانی دانش آموز و ارتباط و برقراری با دنیا ی امروزی و مسائل اجتماعی و پرورش فکری دانش آموز را در دستور مولفان قرار گرفته است واز همه مهمتر با وجود تمرین های باز پاسخ یعنی حل مسئله به روشهای گوناگون خود دانش آموز ارتباط نزدیکی با راهبرد الگوی مسئله جورج پولیا برقرار کرده است ."