چکیده:
امروزه نتایج پژوهشها حاکی از این است که امواج مغزی در حالات روانشناختی مختلف تغییر میکنند. در این راستا هدف این پژوهش بررسی تأثیر چالش شناختی بر الگوی الکتروآنسفالوگرافی کمّی است. دادههای qEEG در افراد راست دست ثبت شدند که شامل 13 دانشجوی پسر و 13 دانشجوی دختر بودند. برای ثبت امواج مغزی، الکترود بر روی ناحیه CZ نصب شد. آزمودنیها از فاصله 90 سانتیمتری، صفحهی سفید رایانه را به مدت یک دقیقه نگاه میکردند (موقعیت استراحت). سپس بازی React Traking Soccer به مدت یک دقیقه به اجرا درمیآمد (موقعیت چالش شناختی). EEG در حین دو موقعیت مذکور ثبت شد. تحلیل دادهها نشان میدهد اثر اصلی موقعیت ثبت (از حالت استراحت به حالت چالش شناختی) معنیدار نشده است ( P>0/05،F=2/73 ) اما اثر اصلی باند فرکانسی( F=159/412 ،P<0/05) و اثر ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺑﺎﻧﺪ ﻓﺮﮐﺎﻧﺴﯽ و ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ذﻫﻨﯽ ﻣﻌﻨﯽدار ﺷﺪه اﻧﺪ ( F=21/10 ،P<0/05) اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از آناﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﺪﻫﺎي ﻓﺮﮐﺎﻧﺴﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻌﺎﻣﻞ دارﻧﺪ، ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ داﻣﻨﻪ ﺑﺎﻧﺪﻫﺎي ﻓﺮﮐﺎﻧﺴﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﺣﺎﻟﺖﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ذﻫﻨﯽ )از ﺣﺎﻟﺖ اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﭼﺎﻟﺶ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ( ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎي اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻧﻘﺶ ﭼﺎﻟﺶ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ اﻣﻮاج ﻣﻐﺰي ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺧﻂ ﭘﺎﯾﻪ را ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ داد.
Introduction: Nowadays، the research results suggest that brainwaves change in different Psychological conditions. In this regard، this study aims to investigate the cognitive challenges on quantitative electroencephalography (QEEG) pattern.
Method: EEG was recorded from Cz in 26 right-handed individuals including 13 male and 13 female students. During two conditions: At rest condition Subjects looked at the white screen computer for one minute from a distance of 90 cm. Then، ‘React Traking soccer’ was run for one minute (cognitive challenges condition).
Findings: The data analysis showed that the main effect of mental condition (from rest to cognitive challenge) was not significant (F=2/73، P