چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه ارومیه بر اساس مدل هدپرف از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه، شامل 2454 نفر بود. حجم نمونه با روش تصادفی طبقهای نسبتی و با استفاده از جدول مورگان به تعداد 332 نفرتعیین شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه کیفیت خدمات هدپرف بوده و روایی آن با روش اعتبار محتوا تأیید شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. نتایج مرتبط با فرضیههای پژوهش گویای این بودند که در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی شکاف منفی وجود دارد. بین وضع موجود و مطلوب از دیدگاه دانشجویان تفاوت معنیداری وجود دارد و در اولویتبندی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی از نظر دانشجویان، بُعد عوامل تحصیلی دارای بالاترین و بُعد عوامل غیر تحصیلی دارای پایینترین درجه اهمیت بودند. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود از نظرات سازنده دانشجویان در مراحل مختلف برنامهریزی، طراحی، ارائه و ارزیابی خدمات آموزشی بیشتر استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
از اين رو سؤال اصلي پژوهش حاضر عبارت است از: آيا بين وضع موجود و مطلوب در کيفيت خدمات آموزشي از نظر دانشجويان در دانشگاه اروميه تفاوت معني داري وجود دارد؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش به منظور سنجش رضايتمندي مشتري و کيفيت خدمات ميتوان از مدل هاي مختلفي استفاده کرد.
فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي: بين وضع موجود و مطلوب در کيفيت خدمات آموزشي از نظر دانشجويان در دانشگاه اروميه تفاوت وجود دارد.
فرضيه فرعي ١: بين وضع موجود و مطلوب در هريک از ابعاد کيفيت خدمات آموزشي مدل هدپرف (شامل بعد غير تحصيلي، بعد تحصيلي، بعد اعتماد و بعد همدلي) ازنظر دانشجويان در دانشگاه اروميه تفاوت معني داري وجود دارد.
جدول (٢) مؤلفه هاي پرسشنامه و گويه هاي مرتبط با آنها (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته ها فرضيه اصلي : بين وضع موجود و مطلوب در کيفيت خدمات آموزشي از نظر دانشجويان در دانشگاه اروميه تفاوت وجود دارد.
فرضيه فرعي ١: بين وضع موجود و مطلوب در هر يک از ابعاد کيفيت خدمات آموزشي مدل هدپرف (شامل بعد غير تحصيلي، بعد تحصيلي، بعد اعتماد و بعد همدلي) از نظر دانشجويان در دانشگاه اروميه تفاوت معنيداري وجود دارد.
فرضيه فرعي ١: بين وضع موجود و مطلوب در هر يک از ابعاد کيفيت خدمات آموزشي مدل هدپرف (شامل بعد غير تحصيلي، بعد تحصيلي، بعد اعتماد و بعد همدلي) از نظر دانشجويان در دانشگاه اروميه تفاوت معنيداري وجود دارد.
بنابراين بين وضع موجود و مطلوب در بعد جنبه هاي غير تحصيلي از ابعاد کيفيت خدمات آموزشي از نظر دانشجويان تفاوت وجود دارد.