چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای خودپنداره شغلی، باورهای انگیزشی و فراشناخت با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی است. روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی و کمّی است که روش متناسب با آن با توجه به موضوع و اهداف پژوهش، روش توصیفی-تحلیلی است که با بهرهگیری از آزمون همبستگی در سال تحصیلی 94-93 انجام شده است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان مراکز دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی 11784 نفر (شامل 5434 مرد و6350 زن) است. تعداد نمونه 1178 نفر (550 مرد و 628 زن) است که با روش نمونهگیری طبقهای – تصادفی انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه خودپنداره شغلی (شفیع آبادی، 1381)، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (پینتری چودیگروت، 1990)، پرسشنامه فراشناخت- 30 (ولز و کارترایت- هاتون، 2004). کارآفرینی روبینسون و همکاران (1991) است. برای تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (نمودار، میانگین و ...) و تحلیلی (ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه) برای آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتههای پژوهش ضریب همبستگی خودپنداره شغلی با کارآفرینی کل آزمودنیها و در سطح 01/ 0 معنیدار است. ضریب همبستگی باورهای انگیزشی نیز با کارآفرینی کل آزمودنیها در سطح 01/ 0 معنیدار بود. همچنین ضریب همبستگی فراشناخت با کارآفرینی کل آزمودنیها در سطح 01/ 0 معنیدار بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه متغیرهای پیشبین خودپنداره شغلی، باورهای انگیزشی و فراشناخت با کارآفرینی کل آزمودنیها در سطح 01/ 0 معنیدار است. نتایج نشان داد هرچه ویژگیهای خودپنداره شغلی و فراشناخت دانشجویان بیشتر باشد، خلاقیت آنها بیشتر است و کارآفرینتر هستند.
خلاصه ماشینی:
هم چنین نتایج پژوهش شکرکن و برومندنسب (١٣٨١) نشان داد که بین خلاقیت ، انگیزه ی پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد.
روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی و کمی است که روش متناسب با آن با توجه به موضوع و اهداف پژوهش ، روش توصیفی -تحلیلی است که با بهره گیری از شیوه ی همبستگی در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ با هدف بررسی رابطه خودپنداره ی شغلی ، باورهای انگیزشی و فراشناخت به عنوان متغیرهای پیش بین با کارآفرینی دانشجویان به عنوان متغیر ملاک انجام گردیده است .
ابزارهای سنجش از این قرار بود: ١- آزمون کارآفرینی : پرسش نامه کارآفرینی ٧٥ گویه دارد که توسط روبینسون ، استیمپسون ، هوفنر و هانت (١٩٩١) تهیه شده و برای نخستین بار در دانشکده علوم تربیتی روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز توسط شکرکن و برومندنسب (١٣٨١) ترجمه شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای بررسی رابطه خودپنداره ی شغلی ، باورهای انگیزشی و فراشناخت با کارآفرینی ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج در جداول ٢، ٣ و ٤ آمده است .
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فراشناخت همراه با متغیر خودپنداره ی شغلی و باورهای انگیزشی ٨١ درصد از تغییرات کارآفرینی دانشجویان را تبیین نموده و مجموعا با کارآفرینی همبستگی چندگانه ٠/٩٠٠ داشت که در سطح ٠/٠١ معنی دار بود.
بحث و نتیجه گیری همان طور که در بخش یافته های مربوط به فرضیه ها ملاحظه شد همبستگی بین خودپنداره ی شغلی و کارآفرینی مثبت و در سطح ٠٠١>p معنی دار بود.