چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان فرسودگی شغلی در کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی میباشد. روش: روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها تحلیلی پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل تمام کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 82 نفر است که نمونه پژوهش طبق جدول مورگان برابر با 66 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته براساس کار مازلاک (1982) و پرسشنامه رضایت شغلی حریری و اشرفی ریزی (1388) بود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی در حد متوسط به بالا است، و میان فرسودگی شغلی کتابداران و سابقه کاری، وضعیت تاهل، جنسیت، مدرک تحصیلی، مقطع تحصیلی، وضعیت استخدام و رضایت شغلی تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: توصیه میشود تا مدیریت کتابخانه ها با تصمیمات و اقدامات مناسب در همه سطوح سازمان موجبات بهرهوری نیروی انسانی را فراهم سازند.
The aim of this study is to evaluate the burnout in academic librarians in Shahid Beheshti University. Methods: It is an applied research and based on data gathering methods is analytic and survey. The population consists of all librarians Shahid Beheshti
University is number 82 sample of 66 patients, according to Morgan. The data collection tool questionnaire on work Maslach (1982), respectively. Results: Results showed that burnout librarians Shahid Beheshti University in moderate to high, and among librarians and career burnout, marital status, gender, level of education, school educational and employment status there is a significant
difference. Conclusion: It is recommended to library management using sutiable decisions and actions in all levels of the organization to provide th productivity of human resources.
خلاصه ماشینی:
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که از جدول فوق مشخص است میزان سطح معناداری در آزمون فوق از مقدار ٠/٠٥ کم تر است بنابراین تفاوت معناداری میان فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی و سابقه کار آنان وجود دارد، جهت سنجش این که وضعیت فرسودگی شغلی در کدام یک بیشتر است از شیوه مقایسه میانگین استفاده شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) طبق نتایج آزمون تی دو قسمتی مشخص میشود که مقدار سطح معناداری از ٠/٠٥ کم تر است بنابراین میان وضعیت فرسودگی شغلی و رشته تحصیلی کتابداران تفاوت معناداری وجود دارد، همچنین جهت مشخص کردن این که کارمندانی که دارای مدرک کتابداری و اطلاع رسانی (علم اطلاعات و دانش شناسی) هستند بیشتر با فرسودگی شغلی مواجه هستند یا کارمندانی که فارغ التحصیل رشته دیگری هستند به مقایسه میانگین ها پرداخته شد، نتایج در جدول ٩ ارائه شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که از جدول فوق مشخص است میزان سطح معناداری در آزمون فوق از مقدر ٠/٠٥ کم تر است بنابراین تفاوت معناداری میان فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی براساس مقطع تحصیلی وجود دارد، جهت سنجش این که وضعیت فرسودگی شغلی کتابداران با کدام مقطع تحصیلی بیشتر است از شیوه مقایسه میانگین استفاده میکنیم .
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که از جدول فوق مشخص است میزان سطح معناداری در آزمون فوق از مقدار ٠/٠٥ کم تر است بنابراین تفاوت معناداری میان فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی براساس وضعیت استخدامی وجود دارد، جهت سنجش این که وضعیت فرسودگی شغلی کتابداران با کدام وضعیت استخدامی بیشتر است از شیوه مقایسه میانگین استفاده شد، نتیجه در جدول ١٣ ارائه شده است .